תופעה נפוצה ומוכרת בשוק ההון היא בריחה המונית של משקיעים וסוחרים בעתות שפל או משבר כלכלי. מצבים כאלו מתרחשים אחת לתקופה, ומדי כמה שנים אנו עדים למשבר עולמי גדול (דוגמת המשבר הפיננסי של שנת 2008), אז מיליוני סוחרים בוחרים למכור את ניירות הערך שברשותם ולהיפטר כמה שיותר מהר מכמה שיותר נכסים פיננסים.

כפי שכלכלנים וסוחרים מנוסים יודעים להעיד, דווקא כאשר השוק נמצא בשפל נפתחות הזדמנויות ואפשרויות אטרקטיביות לרווח.

 

מה שיורד חייב לעלות?

על פניו קיים היגיון מסוים ברצון למכור ולצאת מהשוק כמה שיותר מהר כאשר מסתמן משבר גדול בפתח. אנשים רבים מתארים לעצמם כי הפאניקה הנוצרת תגרום לתגובת שרשרת ולצניחה מהירה של השוק, והם מעדיפים לברוח מהר ולצמצם את ההפסדים שלהם, או להציל מה שניתן מהרווח שעשו עד כה.

בפועל, מדובר לרוב בתגובה אמוציונאלית המתעלמת מכך שגם ובמיוחד בשווקים הנמצאים במגמת ירידה, או בשוק הנמצא כבר בשפל, קיימות הזדמנויות אטרקטיביות שונות לרווח.

אחת המסקנות החזקות והברורות ביותר מסקירה של שוק ההון לאורך תקופה ארוכה (שנים ועשרות שנים) היא כי לאורך זמן השוק עולה והכלכלה העולמית צומחת. לכן, גם אם אנו עדים בנקודת זמן מסוימת לצניחה חדה ולקריסה של ממש של השוק, ההיסטוריה מלמדת כי הוא צפוי לחזור ולצמוח, לפצות על הנפילה ולהמשיך ולצמוח. כך קרה בשנים שלאחר המשבר של שנת 2008, ולמעשה לאחר כל משבר פיננסי, קטן או גדול, ששוק ההון ידע במהלך המאה האחרונה.

לכן, בריחה מהירה ומכירה טוטאלית במטרה לצמצם הפסדים ולהימנע מהקריסה הצפויה של תיק ניירות הערך שלנו היא לרוב בחירה פזיזה ומוטעית.

 

דרכים להרוויח בעת מסחר שלילי

ישנן דרכים שונות להרוויח בעת מסחר שלילי – כאשר השוק או חלק מסוים ממנו נמצאים במגמת ירידה ברורה ואף חדה.

דרך אחת היא על ידי מכירה בחסר ("SHORT"). מסחר ב"שורטים" מהווה דרך להרוויח דווקא כאשר נכס הבסיס יורד לאורך תקופת המסחר. הנכס נמכר כאשר אינו בבעלות המוכר (הוא למעשה מקבל אותו מבעליו בהשאלה, מוכר אותו ולאחר מכן קונה אותו מחדש ומחזירו לבעליו. אם חלה ירידה במחיר, אותו סוחר הרוויח). דרך זו יכולה לשמש הן להפקת רווחים והן להצבת ביטחונות מסוימים כנגד ירידות שוק.

דרך נוספת ופשוטה להרוויח ממסחר בזמן ירידות שערים ננקטת לרוב על ידי משקיעים וסוחרים מנוסים, אשר פשוט רוכשים נכסים ממשקיעים הנמצאים בסוג של פאניקה ומעוניינים רק לצמצם הפסדים ולברוח מן השוק. אותם סוחרים מנוסים מניחים כי מחיר הנכסים הללו ישוב ויעלה בעתיד, כך שנוצרת עבורם הזדמנות לרכוש אותם במחיר אטרקטיבי ולגרוף רווח עתידי.

לסיכום, חשוב להבין כי מסחר שלילי ושוק הנמצא במגמת ירידה אינם בהכרח סיבה למכור הכל ולצאת מן השוק. משקיעים מנוסים יודעים כי שוק שיורד בסופו של דבר יחזור לעלות, ודווקא תקופת הירידות והשפל פותחות הזדמנויות ואפשרויות רווח חדשות.

 

 

האקדמיה לפיננסים מבית BDO – מתמחה בקורסים בשוק ההון, יזמות נדל"ן והשקעות.