יש שני תחומים עיקריים בשוק ההון בהם אנשי המקצוע נדרשים להחזיק ברישיון של הרשות לניירות ערך: ייעוץ/ניהול השקעות והתחום הפנסיוני. כדאי להכיר את ההבדלים בין התחומים הללו ולהבין כיצד הם משפיעים על מסלולי ההכשרה. בנוסף, יש לזכור כי מקצועות בשוק ההון המחייבים רישיון של הרשות לניירות ערך נלמדים במוסדות ייעודיים. בעלי מקצוע עם רישיון של הרשות עוברים תהליך הכשרה ארוך והם בוחרים במה להתמחות עוד לפני שהם עוברים את המבחן הסופי.

כדאי להתייעץ עם נציגי מוסדות לימוד לגבי הכנה למבחני הרשות לניירות ערך וקבלת רישיון משרד האוצר. קורסים בשוק ההון עולים בקנה אחד עם אופי הרישיון של הרשות לניירות ערך ודרישות משרד האוצר.

 

עולם ההשקעות: כך הופכים להיות מנהלי תיקי השקעות, יועצים או משווקים

הסוג הראשון של המקצועות בשוק ההון שמחייבים קבלת רישיון של הרשות לניירות ערך כולל את עולם ההשקעות. כאן מדובר על הסמכה המיועדת בעיקר למי שרוצה להיות מנהל תיקי השקעות, יועץ השקעות או משווק השקעות. מנהל תיקי השקעות עוסק בניהול ההשקעות בפועל, בעוד יועץ השקעות הוא גורם מקצועי ואובייקטיבי. לעומת זאת, משווק השקעות בונה יחד עם הלקוח את תיק ההשקעות, מדיניות החשיפה ויעדי ההשקעה, אך לרוב הוא עובד בבתי השקעות או מייצג אותם.

על מנת לעסוק במקצוע של מנהל תיקי השקעות, יועץ השקעות או משווק השקעות יש להשיג רישיון מטעם הרשות לניירות ערך. התנאים המוקדמים להענקת הרישיון הם אזרחות ישראלית ללא עבר פלילי, מעבר בהצלחה של בחינות הרשות והתמחות.

 

עולם הפנסיה: משווק או יועץ פנסיוני

מסלול ההכשרה בעולם הפנסיה לא פחות מאתגר ומורכב מעולם ההשקעות. עם זאת, כאן מכשירים אנשי מקצוע כמו משווק או יועץ פנסיוני. משווק פנסיוני מייצג לרוב גוף אחד בלבד ובדרך כלל הוא עובד עבור גוף מוסדי, בעוד היועץ אובייקטיבי ונטול זיקה ובדרך כלל הינו עובד בנק או יועץ עצמאי. שני אנשי המקצוע מבלים את רוב ימיהם בפגישה עם עמיתים של קופות גמל, קרנות פנסיה או ביטוחי מנהלים.

כפי שניתן להבין, גם קבלת רישיון יועץ פנסיוני או משווק פנסיוני מותנית ברישיון של הרשות לניירות ערך. עם זאת, בעולם הפנסיה יש גם צורך ברישיון מטעם משרד האוצר.