אחת המגבלות הגדולות ביותר המעכבות ומונעות מאיתנו מלהפוך לסוחרים שקולים ומצליחים היא עבודה לא מסודרת, וביטוייה בטעויות החוזרות על עצמן.
במאמר הבא ננסה להבין את טיב המגבלה הזו ואת היקפה, וכיצד ניתן להתמודד עימה ולזרז את התפתחותנו כסוחרים.

טעויות במסחר כולם עושים

נתחיל בהודאה באמת פשוטה ואוניברסאלית – כולם טועים, במיוחד בתחום תזזיתי ועתיר בנתונים ואפשרויות דוגמת מסחר בורסאי. סוחרים ותיקים ומתחילים כאחד מבצעים טעויות מדי פעם, או לעיתים תכופות. זה רק אנושי לטעות, וכולנו בני אדם…
אחד המאפיינים שחשוב ביותר להבין בנוגע לטעויות שמבצעים סוחרים הוא כי פעמים רבות מדובר במספר מצומצם של טעויות, אשר חוזרות על עצמן שוב ושוב. לדוגמה, סוחרים מסוימים נוטים "לברוח מהר מדי", כלומר – לצאת לאחר שצברו רווח זעיר, מתוך פחד להפסיד את המעט שהרוויחו. לעיתים אף הם מתעלמים מהעובדה כי רק עמלות המסחר יכולות "לאכול" רווח זה.
ניתן למנות טעויות נפוצות נוספות אשר חוזרות על עצמן, אך העיקרון נשאר זהה במרבית המקרים – כסוחרים (וכבני אדם…) אנו נוטים לפתח הרגלים מסוימים, והרגלים אלו עלולים להיות מוטעים, לפחות בחלקם. כאשר אנו חוזרים על אותה פעולה מוטעית שוב ושוב מכוחו של הרגל, אנחנו לא רק פוגעים ברווחים ובפעילות המסחר שלנו, אנחנו גם מתעכבים בהתפתחותנו כסוחרים בשוק ההון.

זיהוי וטיפול בטעויות חוזרות על ידי רישום ומעקב מסודר

החדשות הטובות הן כי במקרים מסוג זה, של טעויות פשוטות אשר חוזרות על עצמן שוב ושוב, קיימת לפחות שיטה טובה אחת להיחלץ מהמצב – תיעוד ורישום שיטתי ומסודר.
כאשר מתחילים לתעד באופן שיטתי את הפעילות היומיומית שלנו בשוק, לצד מסקנות נקודתיות בנוגע למה שעשינו באותו יום, מהר מאוד מתגלים דפוסי הפעולה שלנו כסוחרים, וביניהם ניתן להתחיל ולזהות דפוסים בעייתיים של טעויות חוזרות. ברגע שמתחילים לזהות דפוסים אלו ולהיות מודעים לטעויות עליהן אנו נוטים לחזור, קל הרבה יותר לטפל בהן ולהיפתר מהן.
כיצד כדאי לעשות זאת? דרך אחת שאנו יכולים להמליץ עליה היא פשוט ניהול של יומן פעילות מסודר ומפורט. דאגו לרשום מדי יום, בעדיפות בזמנים קבועים (למשל – מיד בסיום פעילותנו באותו יום), בדיוק מה עשינו מה היו התוצאות מהפעולות שלנו ומהן המסקנות העיקריות העולות מהפעילות באותו יום. הקפידו לתעד את כל הפרטים הטכניים השונים, החל משעות ותאריכים ועד למחירי כניסה ויציאה, סיבה ליציאה, טעויות עיקריות וכד'.
כבר לאחר כמה ימים נתחיל לזהות דפוסים שחוזרים על עצמם, ובפרט דפוסים של טעויות נפוצות. אז נוכל להתחיל לתקוף אותן, אחת אחת.
המודעות לטעות החוזרת מהווה חלק חשוב בפני עצמו בדרך להיפתר מאותה טעות, אך עדיין יש לפנינו עבודה הכוללת הרבה משמעת עצמית ועבודה שיטתית – קחו כל יום או שבוע בעיה אחת או שתיים לכל היותר, והחליטו להילחם בה בכל מחיר. לא משנה מה, על הטעות הזו לא נחזור השבוע. מהר מאוד תגלו כי אתם משתפרים כסוחרים בצורה שיטתית ונמצאים על הדרך לשיפור מתמיד ומהיר במסחר שלכם בבורסה.