בעוד לימודי שוק ההון מושכים מתעניינים רבים בארץ בשנים האחרונות, רבים מאותם סקרנים אינם מכירים לעומק את התחום, ולכן אינם ממש יודעים האם תחום לימודים זה מתאים להם ובמה בדיוק הם היו מעוניינים לעסוק בתוך התחום עצמו. אחת הדרכים עליהן ממליצים עבור מי המתעניין בלימודים בתחום אך אינו מכיר מספיק ולא ממש סגור על המסלול הספציפי בו הוא מעוניין, היא להתחיל עם קורס בסיסי ראשון, כזה אשר יעניק טעימה טובה של לימודי שוק ההון, כמו גם של העיסוק המקצועי בתחום.

מהם הקורסים העיקריים המומלצים בתור קורסים ראשונים עבור מי שמעוניין באותה טעימה מהתחום ומדוע דווקא הם המומלצים?

 

קורס לימודי שוק ההון למתחילים – קורס זה מתמקד בעולם ההשקעות בשוק ההון, ועולם המסחר הבורסאי. כפי שמעיד שמו, מוגדר קורס זה למתחילים המעוניינים היכרות נרחבת ומעמיקה יחסית עם העולם הפיננסי, תוך דגש על מסחר בורסאי ועולם ההשקעות. סילבוס הקורס מגוון ועשיר, ומיועד לספק לתלמידים היכרות עם מגוון רחב ועשיר ככל הניתן של מושגים מהתחום ותתי נושאים מרכזיים, כמו גם לספק כלים מעשיים רבים לעיסוק במסחר הבורסאי. למרות שלא מדובר בקורס המכין למבחן חובה, עדיין מדובר בקורס מקיף הכולל מידע מעמיק רב, הרלבנטי הן ליועצי השקעות או מנהלי תיקי השקעות, הן לסוכני ביטוח והן למשווקים ויועצים פנסיוניים.

 

קורס קריאת דוחות כספיים – קורס זה נכנס לעובי הקורה בכל הנוגע לקריאה וניתוח של דוחות כספיים. מיותר לציין כי הבנה מעמיקה של הדוחות הכספיים של חברות ציבוריות או פרטיות היא כלי בסיסי ורב עצמה, הרלבנטי הן עבור סוחרים עצמיים בשוק והן עבור יועצי השקעות, מנהלי תיקים וגם אנשים העוסקים במקצועות הפנסיוניים. מדובר בקורס מקוצר בן חמישה מפגשים אשר מתחיל מסקירה כללים של עקרונות חשבונאיים בסיסיים וחשובים ומטרת הדיווח החשבונאי וממשיך משם להיכרות מעמיקה יותר עם הסעיפים העיקריים המרכיבים את הדוחות הכספיים, דרכי ניתוח של מדדים ונתונים שונים העולים מהדוחות, יחסים פיננסיים המתקבלים מאותם דוחות וכו'. הקורס כולל ניתוחים מלאים של דוחותיהן של חברות פרטיות, ציבוריות ומוסדות ללא כוונת רווח, ומהווה למעשה הרחבה נקודתית של קורס חשבונאות (בעוד קורס חשבונאות הוא כללי ומקיף יותר, קורס זה מתמקד ספציפית בדוחות הכספיים ודרכי הבנה וניתוח מעמיקים יותר של דוחות אלו).

קורס חשבונאות – בדומה למספר קורסים בסיסיים נוספים, קורס חשבונאות הוא אחד הקורסים המכינים את התלמידים לקראת מבחן ספציפי של הרשות לניירות ערך, מבחן חיצוני הנדרש לצורך קבלת רישיון תעסוקה ברבים ממקצועות הפיננסיים (ייעוץ השקעות, ניהול תיקים, ייעוץ ושיווק פנסיוני וכו'). זו סיבה ראשונה לאטרקטיביות של לימודי חשבונאות כקורס היכרות עם לימודי שוק ההון – מדובר בקורס הרלבנטי עבור מרבית ממקצועות הפיננסיים. סיבה נוספת היא כי היכרות עם עולם החשבונאות היא בסיסית ומתבקשת עבור כל מי שמעוניין לעסוק בתחום, או אפילו רק להבינו וללמוד אותו מבחוץ. עולם החשבונאות עומד בבסיס העולם הפיננסי, והבנה חשבונאית בסיסית היא הכרחית לכל מי שמעוניין להבין מה קורה בשוק ולבחון את החברות השונות בו בצורה מושכלת ומעמיקה יותר.

 

סטטיסטיקה ומימון, אתיקה ודיני ניירות ערך ויסודות הכלכלה – בנוסף לקורס בחשבונאות, המכין כאמור למבחן ספציפי הנדרש עבור מרבית הרישיונות המקצועיים בתחום, קיימים עוד מספר קורסים דומים, הרלבנטיים כאמור למרבית המקצועות. קורס ביסודות הכלכלה, קורס אתיקה ודיני ניירות ערך וקורס בסטטיסטיקה ומימון – אלו הם שלושה קורסים אשר מכינים כל אחד למבחן חיצוני מסוים. מכיוון שמדובר כאמור במבחני חובה עבור כל אחד ממקצועות הפיננסיים העיקריים, מדובר בקורס שיכול להוות נקודת התחלה טובה – מלבד להיכרות מעמיקה עם תחום לימודים הרלבנטי לכל אחד בעולם הכלכלה והפיננסיים מדובר בהכנה מקצועית למבחן אותו חייבים לעבור על מנת לעסוק בכל אחד ממקצועות אלו.

 

לסיכום, עבור המתעניינים בלימודי שוק ההון המעוניינים בקורס ראשון כקורס ניסיון והיכרות לתחום, ניתן להמליץ על אחד מהקורסים המצוינים לעיל, כמו גם על מספר קורסים בסיסיים נוספים עליהם ניתן למצוא פירוט באתר. קורסים אלו מעניקים כולם היכרות מקיפה ומעמיקה עם תחום מסוים בתוך לימודי שוק ההון, ורלבנטיים עבור מרבית המקצועות העיקריים בשוק בהם ניתן לעסוק באופן מקצועי.