הרשות לניירות ערך עוסקת בשמירה על עניינו של ציבור המשקיעים בניירות ערך. תפקידיה הם רבים ומגוונים והיעדים שלה הם השגת יציבות, פיקוח הדוק ומתן היתרים שונים. כל זאת על מנת להביא לאמון של המשקיעים ברשות תוך הקפדה על התקנות הרבות השונות. בין שלל התפקידים של הרשות ניתן למצוא גם תפקידים שונים אשר לכל אחד מהם מטרה ייעודית. הכוונה היא לאנשי מקצוע אשר קיבלו תעודת הסמכה רשמית מטעם רשות ני"ע, ומעניקים שירותי ניהול וייעוץ שונים כבעלי מקצוע מוסמכים מטעם הרשות. בין התפקידים המרכזיים והנפוצים ביותר ניתן למצוא את יועצי ההשקעות, מנהלי תיקי השקעות, יועצים ומשווקים פנסיוניים.

 

התנאים לקבלת רישיון

הרישיונות שמנפיקה הרשות משקפים את הדרישות והתנאים בהם יש לעמוד, במטרה להבטיח כי אותו בעל מקצוע אכן מעניק את שירותי הייעוץ, ניהול וכו' הטובים והמקצועיים ביותר ללקוחותיו.

לכן, הדרישה הראשונה בה יש לעמוד על מנת לצלוח את המבחנים של רשות ניירות הערך בדרך לקבלת הרישיון הרשמי, היא בקיאות מעמיקה בחומר הרלבנטי. מבחני הרשות בוחנים את רמת הידע, הבקיאות וההבנה של אותו מועמד/ת, ועל מנת לעבור אותם בהצלחה נדרשת למידה מעמיקה ואינטנסיבית של כמויות בלתי מבוטלות של חומר. מבחני הרשות כוללים מספר נושאים שונים, חלקם מהווים רקע תיאורטי לעיסוק המקצועי (בחינות יסוד) הנידון וחלקם מהווים ידע טכני מפורט הנדרש לצורך ביצוע תפקיד זה (בחינות גמר). דוגמה לבחינות העוסקות ברקע הנדרש היא יסודות הכלכלה – בחינה הבוחנת את הבנתו של הסטודנט את האופן בו פועלת מערכת כלכלית, היכרות עם מודלים תיאורטיים של אופן פעולת השוק וכד'.

מעבר להבנה והבקיאות הנדרשת בחומר המקצועי, על המועמדים לעמוד במספר תנאים טכניים נוספים, דוגמת גיל מינימאלי (18), תושבות ישראלית, רקורד נקי מעבירות כלכליות וכו'.

בנוסף לכל אלו על מנת לקבל רישיון תעסוקה עצמאי בתחומים אלו על הנבחנים להשלים גם תקופת התמחות, של שישה או תשעה חודשים, כתלות במקצוע המסוים בו מדובר.

 

כיצד ניגשים למבחני הרשות לניירות ערך?

בעוד הן הדרישות המנהלתיות – טכניות, הן הדרישה להתמחות והן מעבר הבחינות – כולם מהווים חלקים הכרחיים וחשובים במסלול לקבלת רישיון מטעם הרשות, החלק המאתגר ביותר, עליו יש הרבה מאוד מה לומר ואשר קיימות דרכים שונות להתמודד עימו הוא כמובן זה של הבחינות המקצועיות – לרוב מדובר כאמור בארבע בחינות יסוד ובשתי בחינות גמר מאתגרות במיוחד, כאשר כל בחינה כוללת רב ומפורט.

כיצד, אם כן, ניגשים לחלק מאתגר זה של תהליך קבלת הרישיון ? ובכן, בעוד רשות ניירות ערך עצמה אינה מחייבת את הנבחנים במסלול לימודים ספציפי כהכנה לבחינות (במילים אחרות – ניתן פשוט להירשם ולהגיע לבחינות), בפועל כמעט אף אחד אינו פשוט לומד בעצמו בבית, וניגש לבחינות. כמעט כל הנבחנים, וקרוב למאה אחוזים מהעוברים בהצלחה את הבחינות, מגיעים לאחר לימודי הכנה כלשהם. הדרך היעילה והנפוצה ביותר היא זו של קורסי הכנה ממוקדים – קורסים אשר יועדו ספציפית למטרה זו – הכנת הסטודנטים לבחינה מסוימת זו או אחרת. קורסי ההכנה כוללים למידה של החומר הנכלל בבחינה מהבסיס ועד לפתירת מבחנים משנים קודמות, מרתונים אינטנסיביים ושיטות לימוד שונות אשר הוכחו שוב ושוב כיעילות בהכנה לבחינות ספציפיות אלו בעבר.

חשוב לציין כי במקרה של בחינות הגמר (דוגמת הבחינה במקצועית א' ובחינת גמר פנסיוני) מדובר בכמות גדולה ומאתגרת אף יותר של חומר עיוני, ובמקרה של בחינות אלו הכנה מקצועית ממוקדת רצויה והכרחית במיוחד.

 

לא רק הכנה לבחינה

קורסי ההכנה הללו משמשים סטודנטים רבים גם ליצירת קשרים אישיים והיכרויות המתגלות מאוחר יותר כמועילות, הן לצורך מציאת עבודה והן ליצירת קשרים אישיים עם מכרים וחברים חדשים אשר עוסקים גם הם באותו תחום בדיוק. במקרים רבים אף נפתחות דלתות תעסוקתיות שונות בתיווך בית הספר המעביר את הקורסים, שכן בתי הספר המובילים בתחום זה מורכבים בעיקרם מאנשי מקצוע הפעילים בתחום שנים רבות, ומקושרים ישירות למוסדות רבים במשק דוגמת בנקים, בתי השקעות וכד'.

 

תכנון מסלול הלימודים כולו

הדרך לקבלת הרישיון, הן עבור ייעוץ השקעות והן עבור המקצועות האחרים, כוללת לרוב מעבר של שש בחינות שונות, המחולקות כאמור לבחינות יסוד ובחינות גמר. סטודנטים המגיעים לאחר שלמדו באופן מלא או חלקי חלק ממקצועות אלו במסגרות אקדמאיות שונות, זכאי לפטור מהקורסים אותם כבר למדו. הן עבורם והן עבור תלמידים המגיעים ללא כל רקע ומעוניינים לעבור את כלל המבחנים ואת התהליך כולו, מומלץ לתכנן מבעוד מועד את מסלול הלימודים. לא מדובר כאן בתואר אקדמאי נרחב, ולכן ניתן לסיים את ההכנה ולהיבחן בתוך מספר חודשים בלבד, או להקציב לכל הסיפור כשנה, על מנת שלא להלחיץ עצמכם יתר על המידה. על מנת לתכנן בפרטנות את מסלול הלימודים מומלץ במיוחד להתייעץ עם מוסד הלימודים המעביר את הקורסים,אשר יועציו ומוריו מגיעים עם שנים רבות של ניסיון בבניית תכניות לימודים מסוג זה, ויכולים לייעץ טוב יותר מכל אחד אחר לסטודנטים המתחילים במסלול.