עולם הביטוח מהווה כיום חלק ניכר ומשמעותי משוק ההון, ומהכלכלה העולמית כולה. זו עובדה שאולי אינה מוכרת לאנשים רבים, ובמיוחד למי שאינו מגיע מעולם הפיננסים והכלכלה, אך ביטוח הוא אחד מתעשיות הפיננסים הגדולות והנרחבות ביותר בעולם, וכולל למעשה מספר תחומים שונים, אשר כל אחד מהם רלבנטי עבור מיליארדי אנשים. החל מעולם הביטוח הפנסיוני ועד לביטוח רכוש, ביטוח נכסים פיננסיים ועוד שלל סוגים שונים של ביטוחים הרלבנטיים לכל תחום בחיים כמעט, ניתן לומר כי ביטוח הוא אחד העמודים המרכזיים והיציבים ביותר של הכלכלה כיום. לכן, היכרות מעמיקה והבנה בסיסית טובה של עקרונות עולם הביטוח, היא דבר מומלץ ויעיל ביותר עבור רבים מאיתנו. בדיוק מסיבה זו מועבר באקדמיה לפיננסים קורס יסודות הביטוח. מה כולל קורס זה, כיצד הוא תורם להבנתנו את השוק ומיהם קהלי היעד העיקריים שלו?

 

מההיגיון המתמטי הבסיסי שמאחורי ביטוח ועד לתרגילים מפורטים – יסודות הביטוח

קורס יסודות הביטוח, אשר נבנה במקור כהכנה למבחני ההסמכה לרישיונות הפיננסיים השונים (אליהם נגיע מיד) נועד להעניק תמונה רחבה ומקיפה, אך גם מקצועית ומפורטת יחסית, בנוגע לעולם הביטוח בכללותו. בתור התחלה, נדרשת כמובן הבנה בסיסית ומופשטת של העקרונות המתמטיים העומדים מאחורי הרעיון של ביטוח. מדובר כמובן בעקרונות סטטיסטיים בעיקרם, דוגמת חישוב תוחלת, רמות שונות של אי וודאות, חישוב סטטיסטי של הסתברויות לסיכונים שונים באמצעות מאגרי מידע וכד'. השלב הראשון בדרך להבנת עולם הביטוח היא להבין מהו בכלל ביטוח ואיך הרעיון הזה יכול לעבוד בקנה מידה גדול, ולהבטיח תועלת חיובית לכל הצדדים המעורבים בעסקה.
לאחר מכן, נלמד עולם הביטוח המודרני באופן מפורט יותר, עד לרמה של תרגילים מפורטים אשר מסייעים לתלמידים לא רק להתכונן לבחינות, אלא גם לבנות תשתית מעשית לעבודתו של סוכן הביטוח, תשתית המאפשרת לאחר מכן לשלוט בנתונים ובחישובים הנדרשים מצידם של אנשי הביטוח בתפקידים השונים. קורס יסודות הביטוח הוא כאמור קורס מבוא במידה רבה, אך ככזה הוא גם מאוד מפורט ומעמיק, ולכן מומלץ לעבור אצל מורים מנוסים ומקצועיים בעלי וותק בתחום ספציפי זה.

 

דרישת קדם לרישיונות פיננסיים מעולם הביטוח

הקורס ביסודות הביטוח מומלץ עבור כל מי שמעוניין להכיר לעומק תחום זה, מכל סיבה שהיא. אך קהל היעד העיקרי של הקורס הוא אנשים המעוניינים ברישיון רשמי מטעם המדינה באחד ממקצועות הפיננסיים, וספציפית במקצועות הקשורים לעולם הביטוח – רישיון סוכן ביטוח ורישיון ייעוץ ושיווק פנסיוני. עולם הפנסיה הוא כמובן חלק בלתי נפרד מעולם הביטוח, וככזה הוא דורש הבנה מעמיקה של התחום.
יסודות הביטוח הוא כאמור אחד מבחינות החובה הראשונות שיש לעשות על מנת להתחיל התמחות בתחום ולקבל בסופו של דבר את הרישיון הרשמי מטעם הגוף המפקח על הביטוח במשרד האוצר, וככזה הוא מהווה נקודה מרכזית וחשובה בתהליכי ההכשרה של אנשי הביטוח מהתחומים השונים. הקורס בנוי על מנת להכין לבחינה זו באופן ממוקד ויסודי, הכנה אשר מצריכה כאמור הבנה של העקרונות הבסיסיים של עולם הביטוח, כמו גם תרגול מעשי של תרגילים רלבנטיים בנושא.
עם זאת, חשוב להבין כי מדובר בקורס יסודות – קורס ראשוני יחסית, המהווה רק צעד ראשון בדרך לקבלת הרישיון, כמו גם בדרך להבנת עולם הביטוח לעומק. לכן, למעוניינים להתמקצע באמת בתחום הביטוח, בין אם באופן ממוקד לצורך השגת הרישיון ובין אם לא, מומלץ ביותר להירשם לאחר מעבר קורס זה גם לקורסים מתקדמים יותר בתחום, דוגמת גמר פנסיוני (המהווה בחינת גמר מסכמת בנושא ביטוח פנסיוני ורלבנטי גם הוא עבור סוכני ביטוח באשר הם).

 

דרישות קדם והיקף קורס יסודות הביטוח

מכיוון שמדובר בקורס היכרות ראשוני, אין דרישות קדם מיוחדות לצורך הרשמה לקורס. אתם יכולים להגיע ללא כל ידע קודם בתחום או בכלכלה ופיננסים בכלל, ואף לפני שעשיתם כל אחד מהקורסים האחרים המכינים לבחינות הנכללות בדרישות לקבלת רישיונות הפיננסים השונים, ולעשות את הצעד הראשון שלכם בעולם הפיננסים בקורס יסודות הביטוח. מדובר כאמור בקורס הבנוי גם ובעיקר עבור חסרי כל ניסיון או ידע קודם בתחום, או עבור בעלי ניסיון בפיננסים, אך לא ספציפית בתחום הביטוח.
היקפו של קורס יסודות הביטוח הוא כחמישים שעות אקדמיות, הנפרשות על פני שניים עשר מפגשים שבועיים.