מסלולי ההכשרה עבור מקצועות פיננסיים נפוצים שונים דוגמת ייעוץ השקעות, ניהול תיקי השקעות, ייעוץ ושיווק פנסיוני ועוד, כוללים מספר בחינות יסוד, ולרוב כשתי בחינות גמר. בחינות הגמר נחשבות למקיפות, מעמיקות ומאתגרות יותר, כוללות לרוב חומר עיוני רב בו יש לשלוט על מנת לצלוח את הבחינה בשלום ומהוות כמובן דרישה הכרחית לצורך קבלת התעודה המאפשרת לעסוק בתחום.

במהלך השנים האחרונות הפכו המקצועות הקשורים בעולם הפנסיוני לפופולאריים ונפוצים ביותר – ייעוץ ושיווק פנסיוני הם תחומים בהם הביקוש לשירותים גבוה במיוחד, והולך ומטפס בישראל מסיבות ברורות – במהלך העשור האחרון עוברת ישראל רפורמה מקיפה בתחום הפנסיה, כאשר ההסדרה בחוק של זכותם וחובתם של האזרחים העובדים בישראל להחזיק בקרן פנסיה ולחסוך לקראת הפרישה מציבה ישראלים וישראליות רבים במצב בו הם זקוקים לייעוץ והכוונה מקצועית על מנת להיות בטוחים שמסלולי החיסכון שלהם אכן יעילים ובטוחים.

על מנת לעסוק בייעוץ ושיווק פנסיוני באופן מקצועי קיימת כאמור דרישה להחזיק ברישיון בתחום מטעם משרד האוצר. מבחן הגמר המאתגר אותו יש לצלוח במסלול זה לאחר מעבר בחינות היסוד, הוא גמר פנסיוני. מה כולל בדיוק מבחן זה, מדוע הוא נחשב למאתגר כל כך גם עבור תלמידים המגיעים עם רקע אקדמאי רלבנטי וכיצד ניתן להתכונן למבחן זה באופן הטוב ביותר, אשר יבטיח סיכויי הצלחה מקסימאליים?

 

מיסודות הביטוח ועד קופות גמל והטבות מס – מה כולל מבחן גמר פנסיוני?

המבחן בגמר פנסיוני כולל שורה של נושאים, בהם על הניגשים לבחינה לשלוט בצורה טובה ומעמיקה. מדובר כמובן בנושאים העיקריים הרלבנטיים לעבודתו של היועץ והמשווק הפנסיוני, וביניהם ניתן למצוא את הנושאים הנכללים בבחינה ביסודות הביטוח (אותה מחויבים הנבחנים לעבור לפני שיורשו לגשת למבחן בגמר פנסיוני), עיסוק מעמיק בחקיקה הרלבנטית לעולם הפנסיוני, ומספר נושאים גדולים וכלליים אשר הבקיאות בהם הכרחית עבור הנבחנים. נושאים אלו הם – קופות גמל, ביטוח חיים, פנסיה, הטבות מס, ביטוח תאונות אישיות ואיסור הלבנת הון. כל אחד מהנושאים הללו כולל בתוכו סעיפים שונים הרלבנטיים באופן מידי וישיר לעבודתו של היועץ הפנסיוני, והבקיאות בנושאים אלו חשובה כמובן לא רק על מנת לעבור את המבחן בשלום, אלא גם ובעיקר על מנת שאותו בעל מקצוע לעתיד יידע להעניק את ההכוונה והייעוץ הטובים ביותר ללקוחותיו. חשוב לזכור כי מאחורי כל המספרים והמושגים הכלכליים המרכיבים את העולם הפנסיוני נמצאים בסופו של דבר אנשים אשר חוסכים במשך עשרות שנים של עבודה קשה לקראת גילאי הזהב. כאשר הם מגיעים לפרישה המיוחלת, האופן בו הרכיבו וניהלו את החיסכון הפנסיוני שלהם (בהדרכתו וייעוצו הצמוד של היועץ הפנסיוני או המשווק הפנסיוני) יקבע האם יוכלו לפרוש בשקט ולנוח, כמה כסף הצטבר בחסכונותיהם וכמה יוכלו ליהנות ממנו.

מכיוון שהחיסכון הפנסיוני הוא חיסכון חשוב וקריטי עבור כל אדם ממוצע המגיע לגילאי הפרישה, אחריותו של היועץ והמשווק הפנסיוני היא רבה ומכריעה. הן למדינה והן לציבור כולו קיים אינטרס ראשון במעלה לוודא כי אנשי המקצוע העוסקים בתחום זה יהיו מקצועיים, מלומדים ובקיאים ביותר בנושאים המורכבים השונים המשפיעים על החיסכון הפנסיוני.

 

חלק ניכר מהחומר הנכלל בלימודי גמר פנסיוני ובמבחן עצמו עוסק באופן מפורט בעולם הפנסיה ובנושאים ספציפיים כמו קופות גמל, חקיקה מסוימת ביותר וכו'. זו הסיבה לכך שגם אנשים המגיעים למבחנים אלו עם רקע אקדמי רלבנטי כלשהו (דוגמת תלמידים אשר צלחו בעבר תואר או קורסים מסוימים מלימודי התואר לכלכלה, ניהול וכו') אינם יכולים פשוט לגשת למבחן ללא כל הכנה מוקדמת ולעבור אותו בשלום. קיים צורך בלמידה ממוקדת ויעילה של הנושאים המסוימים הנכללים בבחינה זו, ורלבנטיים ספציפית לתחום זה.

 

קורס גמר פנסיוני ייעודי כהכנה למבחן

הדרך המומלצת ביותר להכנה למבחן גמר פנסיוני היא באמצעות קורס הכנה ייעודי, אשר בנוי במיוחד על מנת להכין תלמידים למבחן ספציפי זה. קורס גמר פנסיוני אשר נבנה כהכנה למבחן משרד האוצר כולל בדיוק את החומר המרכיב את המבחן, ומעבר שיטתי ויסודי על כל הנושאים הנכללים בו. יתר על כן, קורס זה מועבר מזה מספר שנים, כאשר לאחר כל מועד בחינה מתקבל פידבק הכולל שאלות שהופיעו במבחן, אחוזי מעבר וכד', ובמידע זה נעשה שימוש על מנת לחדד ולשפר את קורס ההכנה למועד הבא. כך, בקורס זה ניתן למצוא תרגול של שאלות אשר חוזרות על עצמן שוב ושוב במבחן גמר פנסיוני, כמו גם מרצים מנוסים אשר כבר הכינו לא מעט תלמידות ותלמידים בהצלחה מרובה למבחן זה.

לקורס ההכנה בגמר פנסיוני נרשמים מדי שנה כאמור תלמידים רבים אשר צלחו גם את בחינות היסוד בסיועם של קורסי הכנה הייעודיים לבחינות אלו. עם זאת, עבור מבחני הגמר בכלל, והמבחן בגמר פנסיוני בפרט, קורס ההכנה מומלץ ופופולארי במיוחד, שכן מדובר כאמור במבחן מאתגר במיוחד, המצריך הכנה ממוקדת ומעמיקה.