עבור רבים מאיתנו, החיפוש אחר תחום להתמחות ולהתמקצע בו מציב לרוב קונפליקט בסיסי ביותר – האם ברצוננו לבחור בתחום אשר יספק לנו פרנסה טובה, קבועה ויציבה לאורך זמן או האם כדאי לבחור בתחום אשר יאפשר לנו לעסוק בעבודה שאנחנו באמת אוהבים ושתעניק לנו סיפוק יומיומי? עבור אנשים רבים, האפשרות להגיש סיוע ולהשפיע לטובה על חייהם של אחרים מהווה סיפוק אולטימטיבי וגורם מניע לעסוק בתחומים מסוימים, אשר יאפשרו באמת להשפיע בפועל על אחרים ולסייע להם.

אחד התחומים הייחודיים ביותר בעולם הכלכלה והפיננסים אשר משלב את הטוב שבשני העולמות הוא תחום הביטוח הפנסיוני – תחום זה מציע מצד אחד פרנסה טובה ויציבה בענף המתאפיין בביקוש גבוה ויציב ופעילות כלכלית ענפה ביותר, ומצד שני השפעה חיובית, מידית ויומיומית על חייהם של אנשים רבים. כיצד מאפשר תחום זה להשפיע ישירות לטובה על חייהם של אחרים ומה ניתן לעשות על מנת לעסוק בו באופן מקצועי?

 

העולם הפנסיוני והשפעתו האדירה על החיים בגילאים מתקדמים

במאות והעשורים האחרונים יצרה האנושות מערכות מורכבות שונות אשר באות לתת מענה על חלק מהבעיות שנוצרו באורח החיים המודרני, ובראשן התפרקותה של המשפחה הגרעינית המורחבת כדרך החיים הנפוצה ביותר בעולם טרם המהפכה התעשייתית. מערכת הרווחה המודרנית באה לתת מענה, בין השאר, למצב הנוכחי בו האדם המודרני כבר אינו מסתמך במאה אחוזים על בני משפחתו לטיפול בגילאים מתקדמים. מרבית האנשים המגיעים לגילאי הזהב בעולם המערבי נסמכים באופן חלקי או מלא על פרנסה, סיוע וטיפול המגיעים מהמדינה. בעוד המוסד לביטוח לאומי הוא אחד הגופים המגישים סיוע זה בישראל, הסתמכות על מערכת הרווחה ה"גלובאלית" של המדינה (כלומר, זו המוענקת לכל האזרחים כסוג של רשת ביטחון בסיסית) אינה מספיקה. קיים צורך בבניית חסכונות ארוכי טווח אליהם אנו מפרישים כסף במשך עשרות שנים, על מנת לקבל את אותו סיוע כלכלי חזרה בגילאים מתקדמים יותר, לאחר שפרשנו מחיי העבודה. פתרון זה אולי נשמע פשוט יחסית, אך בפועל מדובר בנושא מורכב. עקב רמת המורכבות העצומה של המערכת הכלכלית בה אנו חיים, חיסכון ארוך טווח הופך להיות משימה בעלת משתנים רבים, אשר האדם הממוצע אינו יודע כיצד להתמודד עמם. כך, נוצרים מצבים אבסורדיים בהם אנשים עלולים לנהל את חסכונותיהם ארוכי הטווח באופן לא יעיל, ולמצוא עצמם בגילאי הפרישה עם הרבה פחות משאבים ממה שתכננו, או ממה שהם זקוקים לו בפועל.

מכיוון שחסכונות ארוכי טווח מושקעים כיום בשוק ההון באופן זה או אחר, ומכיוון שמספר האלטרנטיבות גדול וריבוי המידע מקשה מאוד על קבלת תמונה בהירה בנוגע ליתרונות ולחסרונות של כל אלטרנטיבה, בניית חיסכון פנסיוני ותחזוקו במשך החיים הופכת למשימה אשר מצריכה ייעוץ מקצועי. כאן בדיוק נכנסים לתמונה יועצים ומשווקים פנסיוניים, המתמחים בהגשת סיוע מסוג זה בדיוק.

על מנת לעסוק במקצועות אלו יש לעבור לימודי ביטוח פנסיוני, המכשירים אותנו על מנת להבין באמת לעומק את העולם הפנסיוני, כך שנוכל לסייע ללקוחותינו לבנות ולנהל חיסכון פנסיוני יעיל ומשתלם.

 

לימודי ביטוח פנסיוני – מה הם כוללים ומדוע

על מנת להגיש באופן חוקי ומקצועי ייעוץ פנסיוני, וכמו כן על מנת לנהל בפועל את החסכונות הפנסיוניים של לקוחותינו כסוכני ביטוח פנסיוניים, יש להוציא רישיון רשמי הניתן על ידי המדינה, ומבטיח כי אנשי המקצוע הפועלים בתחום זה אכן יחזיקו ברמה מקצועית גבוהה מספיק, כמו כן ברמת האמינות הגבוהה ביותר, על מנת שלא לסכן את עתידם של לקוחותיהם.

המסלול הרשמי אותו יש לעבור על מנת לקבל את אותו רישיון, כולל שש בחינות שונות (ארבע מהן מטעם הרשות לניירות ערך ושניים מטעם משרד האוצר), ונדרשת בנוסף גם תקופת התמחות בת שישה חודשים. רובם המכריע של הניגשים לבחינות אלו בוחר להתכונן אליהן באמצעות לימודי ביטוח ייעודיים – מסלול לימודים ממוקד אשר מכין ספציפית עבור כל בחינה ובחינה. בניגוד ללימודי תואר אקדמאי, הכוללים חומר רב אשר חלקו לרוב אינו מעשי, לימודי ביטוח במסלול הנ"ל כוללים אך ורק הכנה ממוקדת למטרת מעבר הבחינות החיצוניות.

ארבע בחינות היסוד הנדרשות הן יסודות החשבונאות, יסודות הכלכלה, מימון וסטטיסטיקה ויסודות הביטוח. שלושת הראשונות מועברות על ידי הרשות לניירות ערך, ואילו הבחינה ביסודות הביטוח מועברת על ידי משרד האוצר. בנוסף לארבע בחינות אלו, יש לעבור שתי בחינות נוספות – בחינה ב"מקצועית א'" מטעם הרשות לניירות ערך אשר עוסקת לעומק בעולם ניירות הערך, ובחינת גמר פנסיוני המועברת מטעם משרד האוצר.

מסלול לימודי ביטוח פנסיוני כולל למעשה קורס הכנה ממוקד עבור כל אחת משש הבחינות הללו. קורסים אלו נבנו ושוכללו במהלך השנים ישירות על פי אופי הבחינות החיצוניות, וכוללים את שיטות הלימוד והכלים השונים אשר הוכחו לא אחת כיעילים בהכנת התלמידים לבחינות ה"מאיימות".

לסיכום, העולם הפנסיוני מציע לנו תחום עיסוק אשר משלב בין ביקוש גבוה ופוטנציאל פרנסה יציב וארוך טווח, לבין האפשרות להשפיע לטובה ובאופן ישיר על חייהם של אנשים רבים. ישנם לא מעט אנשים כיום אשר עברו את גיל הפרישה וחייהם טובים ונוחים מכיוון שקיבלו ייעוץ והכוונה טובה בשלבים מוקדמים יותר בחייהם, בנוגע לאופן הניהול הרצוי של חסכונותיהם הפנסיוניים.