במהלך רובה המכריע של המאה האחרונה בה שוק ההון העולמי הפך לתחום עניינם ועיסוקם של אינספור אנשים בכל רחבי העולם, התאפיין גם תחום זה (בדומה לתחומים רבים נוספים) בשליטה גברית כמעט מלאה. הפטריארכיה של החברה האנושית באה לכדי ביטוי גם בעולם הכלכלה והפיננסים, כאשר רובם המכריע של הסוחרים, המשקיעים והשחקנים השונים בשוק ההון היו גברים.

במהלך העשורים האחרונים, עם חלחולה של המהפכה הפמיניסטית בצורה עמוקה ויסודית יותר לכל תחומי החיים, ניתן למצוא נשים רבות יותר ויותר גם בעולם שוק ההון.

מה מושך נשים רבות כיום ללמוד ולעסוק בעולם הפיננסים ושוק ההון, מהם יתרונותיהן האפשריים של נשים בתחום זה וכיצד יכולות נשים עובדות ואמהות להשתלב גם הן במסגרת לימודי שוק ההון ועיסוק ארוך טווח בתחום?

 עניין, גמישות והכנסה – תחום המציע קריירות אטרקטיביות במיוחד עבור נשים

ישנם מספר מאפיינים מרכזיים אשר הופכים את מקצועות שוק ההון השונים לאטרקטיביים ואפילו אידיאליים עבור נשים רבות, וביניהן אמהות המגדלות ילדים ומנהלות משק בית.

עבור נשים עסוקות ואמהות, מציע שוק ההון מגוון מקצועות ותחומי עיסוק המאפשרים שעות עבודה גמישות ונוחות, כך שאותה אישה יכולה להל את זמנה באופן אופטימאלי. רבים ממקצועות שוק ההון אינם תלויים במקום מסוים, כך שניתן לעסוק בהם גם מחדר העבודה בבית, וחלקם אף אינם תלויים ישירות בזמנים קבועים, כך שניתן לתמרן ולבנות את לוח הזמנים היומי והשבועי כך שיתאים הן לעיסוק זה והן למחויבות אחרות דוגמת גידול הילדים וניהול משק הבית.

תחומי עיסוק דוגמת מסחר עצמאי, ייעוץ השקעות ואף ניהול תיקי השקעות וייעוץ פנסיוני הם תחומים גמישים המאפשרים עבודה מהבית (לפחות בחלק גדול מהזמן), כמו גם שעות עבודה גמישות ומפוזרות. מצב זה אידיאלי עבור אימהות לילדים קטנים, למשל, אשר יכולות לעבוד כמה שעות בבוקר בזמן שהקטנים בגן או בבית הספר, לצאת להפסקה בצהריים ולחזור לעבוד שוב בשעות הערב.

האפשרות להתפרנס ולהכניס משכורות יפות בצורה גמישה כל כך היא יתרון מרכזי עבור נשים רבות בעולם שוק ההון, אך אינה היתרון היחידי. מדובר כמובן בתחום מלא עניין ואתגר, אשר מדבר אל המון נשים וגברים כאחד. מדובר בקריירה מלאת עניין וסיפוק, מעבר לגמישות ולהכנסה האטרקטיבית.

תכונות נשיות בעלות פוטנציאל גבוה להצלחה בשוק ההון

מומחים רבים המנתחים את עולם ההשקעות ואת התכונות החשובות השונות הנדרשות על מנת להצליח בשוק ההון מציינים שוב ושוב מספר תכונות המאפיינות לרוב נשים, כאשר ניתן למצוא לא מעט נשים המתאפיינות בתכונות אלו מעל ומעבר לגברים.

למשל, תכונות כמו שליטה עצמית גבוהה, התמודדות עם לחץ וקבלת החלטות שקולה ומאוזנת מאפיינת נשים רבות, ומדובר כמובן בתכונות חשובות ואפילו קריטיות להצלחה במסחר בורסאי. נשים רבות מאפיינות במחשבה מעמיקה וסבלנית בטרם קבלת החלטות וביכולת להימנע מנטילת סיכונים מיותרים, מה שכמובן יכול לבוא לכדי ביטוי בצורה חזקה בפעילות בשוק ההון.

בנוסף לכך, מחקרים מגדריים רבים מצאו כי נשים נוטות לפעול מתוך אגו וחשיבות עצמית הרבה פחות מגברים, מה שמעניק להן את האפשרות להודות בטעויותיהן, ללמוד מהן וליישם את הלקחים בהמשך פעילותן בשוק.

כל המאפיינים הללו הופכים נשים רבות לבעלות פוטנציאל גבוה יחסית להצליח בשוק ההון, הן בתור סוחרות והן בתור יועצות או מנהלות תיקי השקעות.

 

לימודי שוק ההון במתכונת המתאימה גם לנשים עובדות ולאמהות

נשים רבות אשר מתעניינות בשוק ההון ובמסלולי הקריירה השונים הקשורים לשוק, חוששות כי מדובר בתחום מורכב ועמוס מדי אליו לא יצליחו להיכנס בצורה רצינית עקב מחויבויות קודמות, דוגמת גידול ילדים ומשפחה.

בפועל, בתי ספר למקצועות שוק ההון אשר מתמחים בהסמכה והדרכה של תלמידים ותלמידות לעסוק במקצועות השוק מודעים בדיוק לסיטואציות אלו המאפיינות נשים רבות ויצרו מסלולי לימודים בהתאם. לימודי שוק ההון למתחילים, כמו גם קורסים מקצועיים להכנה לקבלת הסמכה רשמית למקצועות דוגמת ייעוץ השקעות, ניהול תיקים וכו', מיועדים כיום גם עבור נשים עובדות ואמהות לילדים, המעוניינות לפתח קריירה במקביל לגידול הילדים והמשפחה.

מסלולי לימודים אלו כוללים קורסים ייעודיים המועברים בפורמט גמיש ונוח, דוגמת לימודי ערב או אחר הצהריים, לימודים שוק ההון כוללים חלקים נרחבים אותם ניתן ללמוד ולתרגל גם מהבית וכו'. ניתן למצוא כיום בתוך עולם לימודי שוק ההון מגוון קורסים שונים המועברים במתכונות גמישות שכאלו, החל מקורסים ממוקדים וייעודיים דוגמת קורס נדל"ן או קורסי יזמות שונים ועד למסלולי לימודים שלמים דוגמת מסלול המכין את התלמידים למעבר בחינות משרד האוצר והרשות לניירות ערך (למטרת קבלת תעודת עיסוק רשמית).

לסיכום, האטרקטיביות של שוק ההון כתחום עיסוק הכולל מקצועות שונים ומסקרנים, האפשרות ליצור קריירה מניבה ומשתלמת והאפשרויות לשלב עיסוק גמיש בתחום זה במקביל לחיי משפחה וגידול ילדים – כל אלו הופכים את מקצועות שוק ההון לאטרקטיביים ורלוונטיים ביותר עבור נשים רבות. בשילוב עם היתרונות הבסיסיים הרלוונטיים לתחום שנראה שמאפיינים נשים רבות על פני גברים, הופך תחום זה לאטרקטיבי במיוחד עבור בנות המין הנשי.