עבור סוחרים מקצועיים אשר פועלים בצורה רציונאלית ומעוניינים לשפר באופן מתמיד ושיטתי את ביצועיהם במסחר בבורסה, יום המסחר אינו מתחיל ומסתיים בדיוק בשעות בהן הבורסות נפתחות או נסגרות. נדרשת הכנה מקדימה ליום המסחר, כמו גם סיכום קצר והסקת מסקנות בסיום היום. על ידי ביצוע ההכנות המתאימות ושאיבת מסקנות עיקריות מאירועי היום, ניתן להשתפר בהתמדה ולהאיץ את ההתקדמות שלנו כסוחרים מקצועיים.


סקירת הודעות כלכליות ויישום המסקנות מאתמול – הכנות ליום המסחר

כיצד כדאי שנפתח את יום העבודה שלנו בשוק ההון? ובכן, שלב ראשון יהיה חזרה קצרה על אירועי אתמול, והסקת מסקנות עיקריות. בהמשך נגיע לסוג הסיכום היומי שמומלץ לעשות לאחר שסגרו את השווקים ולפני שאנחנו מסיימים את יום העבודה, אך בתחילת היום כדאי שנחזור בקצרה על המסקנות העיקריות שלנו מהסיכום היומי של אתמול, במטרה לרענן את זיכרוננו ולהתחיל את יום המסחר כאשר הלקחים והמסקנות עבורן עבדנו קשה כל כך אתמול לא ילכו לאיבוד ויהיו זמינות בראש שלנו ל"שליפה" בזמן אמת במהלך יום המסחר המתחיל עתה.
במסגרת ההכנות ליום המסחר המתחיל, נרצה לסקור את האירועים הכלכליים הצפויים היום, אותם ניתן למצוא כמובן בכל יומן כלכלי ובכל אתר הסוקר את שוק ההון על בסיס שוטף. במסגרת סקירה זו נרצה להתייחס לסוג האירועים – רמת החשיבות שלהם, השעה ביום בה הם מתוכננים לקרות, אירועים נוספים המתוכננים לקרות במקביל וכו'. החשיבות המוענקת לאירועים כלכליים משתנה מסוחר לסוחר בהתאם לסוג המסחר בו הוא עוסק, אך תמיד טוב לדעת מה צפוי לקרות היום בעולם הכלכלה. מעבר לאירועים כלכליים "מובהקים" (דוגמת הצהרות ריבית, פרסום מדדים תקופתיים וכו') חשוב לסקור בקצרה גם את המתרחש בעולם, שכן אירועים פוליטיים גדולים ישפיעו כמובן על השווקים, ולכן על יום המסחר שלנו.
לאחר שסקרנו את מסקנות יום האתמול ואת היום הצפוי בשווקים ובעולם בכלל, כדאי להקדיש עוד כמה דקות לתכנון יום המסחר המתחיל עתה. מהו סוג המסחר בו נעסוק כיום, באילו שווקים נתמקד, אילו פעולות אנו מעוניינים לבצע ולעקוב אחר מידת הצלחתן ומאילו פעולות אנו רוצים לנסות ולהימנע. כל זה נשמע אולי טריוויאלי, אך בוודאי כאשר אנחנו סוחרים מתחילים יחסית קיימת חשיבות עצומה לכך שנפעל בצורה מסודרת ומאורגנת, שנגדיר לעצמנו במפורש מהן הציפיות שלנו מיום המסחר המתחיל עתה ושננסה לפעול במודע על מנת לעמוד ביעדים שהגדרנו לעצמנו (אפילו יעדים כלליים אך חמקמקים דוגמת – להצליח להימנע מביצוע פעולה אמוציונאלית מסוימת עליה אנו נוטים לחזור…). קחו לעצמכם כמה דקות בודדות לפני שמתחיל יום המסחר על מנת לארגן את השורות, ותיווכחו מיד כי אתם פועלים בצורה מאורגנת, שקולה ומסודרת יותר.

 

סיכום יום המסחר – תחקיר יומי פרגמטי

ציינו כי את ההכנות ליום המסחר מומלץ להתחיל גם מסקירה קצרה של המסקנות אליהן הגענו בסיום יום המסחר הקודם. כאשר מסתיים לו יום המסחר, אל תמהרו כל כך לכבות את המחשבים ולפרוש – הקצו ליום העבודה שלכם עוד כמה דקות עד חצי שעה, על מנת לערוך סוג של תחקיר יומי אשר יאפשר לכם להסיק מסקנות ולהתקדם מקצועית בצורה מהירה ויעילה יותר.
מחקרים רבים הצביעו על כך שתחקור מסודר ומעמיק של יום המסחר מביא לשיפור מהיר יותר בביצועי המסחר, מה שמתקבל מאוד על הדעת – במהלך יום המסחר עצמו רמות האדרנלין גבוהות ואנחנו עסוקים במה שמתרחש כרגע, או צפוי להתרחש בעתיד הקרוב. אין לנו יותר מדי זמן להתמקד בטעויות או בפעולות המוצלחות שעשינו זה עתה. כך, אנחנו עלולים לחזור על טעויות מסוימות שוב ושוב בלי לתת את הדעת לדפוס המתפתח אצלנו, כמו גם לפספס צעדים מוצלחים וחיוביים שעשינו מפני שתשומת ליבנו נתונה למתרחש כרגע בשוק.

לכן, ביצוע תחקיר יומי קצר בסיום יום המסחר הוא חשוב מאין כמוהו. כדאי לכתוב את הדברים בצורה מסודרת בגיליון עבודה שתכינו לעצמכם, ולהכניס נתונים עיקריים – אילו עסקאות ביצענו? עד כמה הן היו מוצלחות? האם נכנסנו ויצאנו בזמן? האם הסכום בו נכנסנו היה אופטימאלי? מה יכול היה להתבצע בצורה טובה יותר? וכו'. ברגע שעובדים עם גיליון אקסל מסודר קל מאוד להזין את הנתונים וזה לא לוקח יותר מדי זמן בכלל. כמה דקות בסיום היום ובתוך כמה ימי מסחר כבר תבנו לעצמכם מאגר נתונים עשיר אשר מייצג את האופן בו אתם סוחרים בשוק ההון, ומאפשר להסיק מסקנות בצורה יעילה ופרגמטית.