אנשים רבים אוהבים לעסוק בדרכים שונות בכסף – להתעניין בנוגע להשקעות פוטנציאליות, לנסות להשקיע במיזמים חדשים, לברר בנוגע למדדים ולשווקים שונים והסיכוי להגדיל את כמות הכסף שברשותם באמצעות השקעות באפיקים אלו ועוד ועוד. בעוד רבים מהאנשים גם עוסקים בתחומי הפיננסים כתחום עיסוק עיקרי (החל מבנקאים ויועצי השקעות ועד לרואי חשבון, אנליסטים וכלכלנים מתחומים שונים), מרבית הציבור הרחב מורכב מאנשים אשר עוסקים למחייתם בתחומים שונים בתכלית מאלו שנכללים בעולם הכספים והפיננסים. גם רבים מהאנשים הללו, אשר לכאורה אין דבר בינם לבין עולם ההשקעות ושוק ההון, דווקא מתעניינים לעומק בתחום זה, בין אם בהקשר של אפיקי השקעה פוטנציאליים עבור כספם שלהם ובין אם "סתם" מתוך עניין טהור בתחום. עבור אותם אנשים, בין אם הם שוקלים לנסות ולעסוק במסחר בשוק ההון בתור תחביב או אפיק הכנסה משני ובין אם אין להם שאיפות כאלו כלל אך השוק מסקרן אותם, קיימים קורסים ייעודיים למתחילים – קורסים בלתי מחייבים המעניקים תמונה רחבה ועשירה של התחום.

לימודי שוק ההון למתחילים – תמונה מקיפה של התחום והתנסות מעשית

דוגמה מצוינת לקורס במסגרת לימודי שוק ההון אשר עשוי בהחלט לעניין לא מעט אנשים אשר תחום העיסוק העיקרי שלהם אינו קשור לעולם הכלכלה והפיננסים אך הם בכל זאת מתעניינים בו, היא קורס שוק ההון למתחילים, אשר נקרא גם – Starter Broker ("ברוקר מתחיל").
כאשר קוראים את הסילבוס של קורס מסוג זה, עלולה להצטייר תמונה לפיה קורס זה מיועד רק (או בעיקר) לאלו השואפים להפוך את המסחר הבורסאי לתחום עיסוקם הראשי. תכנית הקורס מכילה נושאים שונים רבים הרלבנטיים לעיסוק בשוק ההון, החל מהיכרות כללית ומקיפה עם השוק ומספר תחומים הנכללים בו (לדוגמה – היכרות מקיפה עם עולם הבורסה, תחום קרנות הנאמנות, אגרות חוב למיניהן, כיצד מורכב ופועל השוק הבינלאומי של מסחר בניירות ערך וכו') ועד ללמידה של אסטרטגיות מסחר מפורטות, למידה של כלים פיננסים מורכבים יחסית ותרגול מעשי של מסחר בורסאי באמצעות מערכות מסחר ממוחשבות מדומות. אכן, מדובר בסילבוס מקיף ומעמיק, אך תכונה זו מעידה על כך שקורס זה הורכב והותאם עבור קהל רחב ומגוון, ובכללו גם אנשים אשר מעוניינים להכיר את השוק ואולי גם להתנסות במסחר בו, אך אין בכוונתם לעזוב את תחום עיסוקם הראשי או להפוך את המסחר הבורסאי לעיסוק עיקרי ויומיומי.
ואכן, קהל התלמידים הנרשמים לקורס זה לרוב מגוון וכולל גם לא מעט "חובבנים" – תלמידים אשר מצהירים כי אינם מעוניינים בהסבה מקצועית וברכישת מקצוע בשוק ההון, אלא פשוט רוצים להכיר טוב יותר את התחום ולנסות לפעול בו לבדם ובאופן מצומצם ובלתי מחייב.

תחום הרלבנטי לחיים של כל מי שחי כאן

מלבד לסקרנות ולפנטזיות ברות מימוש אודות מסחר בבורסה כתחום עיסוק משני, ללימודי שוק ההון למתחילים ובמיוחד לקורס מסוג זה שהוזכר לעיל ישנה רלבנטיות עצומה עבור כל אחד ואחת מאיתנו אשר חיים ומתנהלים כאן באופן "סטנדרטי", כלומר – מרוויחים משכורת או פועלים כעצמאיים, משלמים מסים, מחזיקים חשבון בנק, חוסכים לפנסיה וכו'. גם אם תחום העיסוק ממנו אתם מתפרנסים רחוק שנות אור מעולם הכלכלה והפיננסים, עולם זה ושוק ההון בפרט רלבנטיים גם עבורכם, בדיוק כמו עבור משקיעים, סוחרים מקצועיים ובנקאים. לא רק שחסכונות הפנסיה של כולנו מושקעים בצורה כזו או אחרת בשוק, כל ההתנהלות הכלכלית השוטפת שלנו ושל משק הבית שלנו מושפעת תמיד ממצב המערכת הפיננסית ומשוק ההון. תמיד טוב להכיר לפחות בצורה בסיסית את המערכות הגלובאליות אשר משפיעות על החיים של כולנו בצורה ישירה כל כך.

 

קורסים המותאמים לצרכי האוכלוסייה הכללית

מכיוון שקורסים בשוק ההון למתחילים ול"חובבנים" זוכים לביקוש רב כל כך בארץ – הן מכיוונם של אנשים המעוניינים לסחור בעצמם וכתחום עיסוק משני, הן מאלו המעוניינים להפוך את המסחר לקריירה והן מכיוונם של אנשים רבים אשר פשוט מעוניינים להכיר טוב יותר את המערכת ואינם מחזיקים בכוונה כלשהי לפעולה נוספת בתחום, מוצעים כיום קורסים אלו במתכונות שונות וגמישות, ובמיוחד כאלו המתאימות לאדם העובד ולהורים המנהלים משק בית. כך, תוכלו למצוא למשל את קורס שוק ההון למתחילים עליו פורט לעיל במתכונת של לימודי ערב אחת לשבוע, כך שניתן לשלב את הקורס יחד עם עבודה במשרה מלאה, גידול ילדים ושאר המחויבויות השוטפות של החיים להן אנו מקדישים את מרבית זמננו. ניתן למצוא קורסים מסוג זה המועברים גם בימי שישי וכאלו אשר לפחות חלק מחומרי הלימוד והתרגול מתבצעים אונליין, וכך מעניקים גמישות גבוהה ביותר בכל הנוגע לזמן ולמקום בו התלמיד יכול ללמוד.

לסיכום, קורסים למתחילים במסגרת לימודי שוק ההון מציעים ערך מוסף משמעותי למגוון רחב של אנשים – הם מעניקים תמונה רחבה, מקיפה ועשירה של תחום הרלבנטי לחיים של כולנו, הם מאפשרים לנסות ולהתחיל לעסוק בתחום כתחביב או תחום עיסוק משני והם מהווים גם נקודת פתיחה טובה לעיסוק מקצועי וללימודי המשך אשר יסייעו לבסס את התחום כמקור פרנסה ראשי.