בבואנו לעשות את צעדינו הראשונים כסוחרים או כאנשי מקצוע בשוק ההון, וגם במקרה של מי שכבר וותיק בשוק ההון אך מעוניין להשתפר ולשכלל את הכלים באמצעותם הוא פועל בשוק, ישנם שיטות וטכניקות שונות אותן מומלץ לאמץ. אך מעבר לכל ידע ספציפי או שיטת עבודה מפורשת אותם ניתן ללמוד וליישם, חשוב להבין את אופי התחום ואת הגישה המתבקשת מהעוסקים בו, אם הם מעוניינים באמת להצליח בטווח הרחוק. במובנים רבים, העיסוק בשוק ההון הוא כמו פעילות גופנית – עיסוק הדורש בנייה של יכולת וסיבולת, אימון סדיר ומתמשך ויישום של הניסיון הנלמד באופן יומיומי.

 

תרגול יכולות טכניות ומנטאליות באופן שוטף

סוחרים מנוסים ואנשי מקצוע וותיקים הפועלים בשוק במשך שנים מסגלים לעצמם, בין אם באופן מודע ובין אם לא, מגוון רחב של יכולות וכישורים, בהם לא החזיקו בעבר, לפני שעסקו בתחום. במובנים רבים, על מנת להצליח לאורך זמן בתחום דינמי ומאתגר כמו עולם הפיננסים ושוק ההון, יש צורך לרכוש כלים ויכולות שונות, חלקן טכניות גרידא וחלקן יותר מנטאליות.
למה הכוונה ב"סיגול יכולות טכניות ומנטאליות"? ובכן, בכל הנוגע ליכולות טכניות, רובנו מבינים במה מדובר – לדוגמה, סוחר בורסאי מנוסה מצליח עם הזמן לזכור בעל פה יותר ויותר אסטרטגיות מסחר, לזהות בזמן אמת ובמהירות יותר הזדמנויות וסיכונים, מצליח לערוך חישובים מהירים על מנת לקבל תמונת מצב מידית במצבים שונים וכו'. ישנן הרבה יכולות טכניות גרידא אותן מסגלים תוך כדי לימודים ועבודה בשוק ההון, ובכך דומה תחום זה לתחומי עיסוק רבים אחרים.
היכולות המנטאליות הנדרשות מייחדות במובן מסוים את תחום עיסוק זה, ולבטח מבדילות אותו ממרבית תחומי העיסוק האחרים. אילו יכולות מנטאליות חשובות במיוחד על מנת לעסוק בהצלחה לאורך זמן במסחר בשוק ההון? סבלנות ואיפוק, לדוגמה, הן שתי תכונות חשובות מאין כמוהן, אותן נדרש הסוחר לסגל לעצמו לאורך זמן, וכמה שיסגל אותן מהר יותר כך ייטב לו. גם תכונות מנטאליות כמו שמירה על קור רוח, הפעלה של שיקול דעת "קר" גם אל מול מצבים המעוררים בנו אמוציות סוערות, הן תכונות נחוצות וקריטיות.
אימוץ ויישום של תכונות אלו במצבי אמת הוא דבר קשה ומאתגר הרבה יותר ממה שנראה, ובמובנים רבים מדובר באתגר גדול יותר מאשר למידה ויישום של יכולות טכניות. למרבה המזל, קיימות שיטות מקצועיות להתאמן ולעבוד על סיגול היכולות הללו (טכניות ומקצועיות כאחד), ובמובן זה מדובר ב"אימון" לכל דבר ועניין – ממש כמו בחדר הכושר או מגרש הספורט.

 

תרגול טכני ומנטאלי שיטתי במסגרת לימודי שוק ההון

שיטות תרגול המאפשרות לנו להתחיל ולסגל יכולות טכניות ומנטאליות הנחוצות על מנת להפוך לסוחרים טובים לרוב מתאימות לחלק מהאנשים, אך לא לכולם. לכן, במסגרת קורסים מקצועיים ללימודי שוק ההון הנערכים במסגרת בתי ספר מובילים ואיכותיים נלמדות לא מעט טכניקות כאלו, אך מורה טוב תמיד ידגיש כי על התלמיד למצוא את השיטות שעובדות עבורו, ולנסות ולפתח שיטות נוספות המתאימות לו אישית.
בכל הנוגע ל"אימון" למטרת סיגול יכולות טכניות, מדובר בשאלות פשוטות יותר – קל לתאר ולאפיין את היכולות הטכניות הנחוצות (למשל – בדיקה שיטתית של מספר מדדי מדי כמה שעות, הזנה של נתונים לגיליון מסוים, ניתוח הנתונים בשיטה זו או אחרת וכו'), ולכן גם קל יותר ללמוד אותן ולהכניסן ל"תיק הכלים" שלנו.
בכל הנוגע לאימון למטרת סיגול יכולות מנטאליות מדובר במשימה מאתגרת יותר וחשובה לא פחות. גם כאן למורים מנוסים בקורסים המועברים במסגרת לימודי שוק ההון יש הרבה מה ללמד אותנו, אך במקרה זה חשוב להיות סבלניים יותר, לנסות ולהבין אילו מהטכניקות מתאימות לנו יותר ולנסות לבצע התאמות קטנות על מנת שאותו תרגול יעבוד טוב יותר גם עבורנו. לדוגמה, תרגול של תכונות כמו איפוק וסבלנות הוא לא בדיוק אימון מסודר שכולל מספר תרגילים אשר אם נחזור עליהם באופן מדויק נהיה מאופקים וסבלניים יותר בבואנו לסחור בשוק. עם זאת, אינספור סוחרים מצליחים מדווחים כי הם בהחלט נותנים מקום לשיטות אימון מנטאליות לכל דבר ועניין. חלקם מאתגרים עצמם שוב ושוב עם תרגילים כמו להתבונן במשך פרק זמן מסוים במדדים בלי להגיב בשום צורה, להיכנס/לצאת מפוזיציה בנקודת זמן מוגדרת מראש ללא כל תלות בנתונים "מפתים" למיניהם ועוד שלל תרגילים אשר לאורך זמן מסייעים בפועל לפתח יכולות מנטאליות נחוצות.
גם אם זה נשמע לכם מעט "רוחני" או לא בדיוק מדויק ומדעי, נסו לא להתעלם מהעובדה הידועה והברורה לכל מי שמכיר מקרוב את תחום המסחר – ליכולות המנטאליות שלנו יש השפעה עצומה על הצלחתנו כסוחרים, ולרובנו יש הרבה מקום לשיפור בהקשר זה. לכן כדאי לכל סוחר וסוחרת למצוא את סוגי התרגול והאימון המתאימים להם, על מנת לפתח ולסגל הן כלים טכניים והן כלים מנטאליים נחוצים.