יותר ויותר אנשים פועלים כיום בשוק ההון באמצעות מערכות מסחר אוטומאטיות. מגוון מערכות מסוג זה קיימות כיום בעולם המסחר הבורסאי, מחירן אינו גבוה בדרך כלל ופעמים רבות השימוש בהן מתאפשר אפילו כמעט בחינם, כחלק מהשירות שמקבלים משקיעים וסוחרים בבורסה. מכיוון שמערכות מסחר אוטומאטיות למיניהן כבר מזמן אינן נחלתם הבלעדית של מוסדות פיננסים גדולים כמו בתי השקעות ובנקים, ונמצאות בשימוש שוטף בקרב משקיעים פרטיים וביניהם גם סוחרים מתחילים בתחילת דרכם, כדאי להבין יותר לעומק את המאפיינים של מערכות אלו ואת אופן פעולתן. בעוד מערכת מסחר אוטומאטית אכן מציעה יתרונות רבים ושונים לסוחר הממוצע, היא בשום פנים ואופן אינה מהווה תחליף להיכרות מעמיקה של השוק והמערכת בה פועלים. מדוע חשוב כל כך להכיר לעומק את השוק גם כאשר סוחרים באמצעות מערכת אוטומאטית ומהם היתרונות שמציעות מערכות אלו?

 

להבין מה התוכנה עושה עם הכסף שלך – לא תחליף ללימודי שוק ההון

כמו כל מערכת אוטומאטית (או במילים אחרות – מכונה) אחרת, גם מערכות המסחר האוטומאטיות מאפשרות לנו ליהנות מיתרונות מסוימים שלמכונה, או במקרה שלנו – תוכנה, יש על פנינו. בהמשך נסקור כמה מהיתרונות הבולטים הללו אשר הופכים את השימוש במערכות מסחר אוטומאטיות למתבקש וכדאי תחת תנאים מסוימים, אך קודם נרצה להבין מדוע מערכות אלו אינן מהוות תחליף אמיתי להיכרות מעמיקה עם השוק והמערכת הפיננסית. בדיוק כפי שתוכנת מסחר מנצלת יתרונות שונים שיש למחשב על פני האדם, כך היא גם כפופה לחלוטין לאופן בו נתכנת וננחה אותה. נכון – אנחנו לא צריכים לתכנת מאפס את התוכנה. אנחנו מקבלים תוכנה מוכנה ופשוט מתחילים להשתמש בה. אך כמו עם כל תוכנה או מכונה אחרת, גם במקרה זה חשוב שפעילותה תיעשה תחת מעקב ופיקוח צמוד שלנו.
את מערכות המסחר האוטומאטיות ניתן (ורצוי) להנחות, להתאים ולעדכן באופן שוטף. עבור מרבית הסוחרים המנוסים המשתמשים גם במערכות אוטומאטיות, בדרך כלל לא מדובר בדרך הפעולה היחידה שלהם בשוק – הם אינם מפקידים את כל הפעילות שלהם בידי תוכנת מסחר ופונים לעסוק בתחומים אחרים. הם ממשיכים לעקוב אחר השוק ואחר אופן פעולת התוכנה, הם מנטרים באופן שוטף את פעולות המסחר שהתוכנה מבצעת ורמת ההצלחה שלה וברבים מן המקרים הם גם משלבים מסחר עצמאי לא אוטומאטי, לצד המסחר האוטומאטי של התוכנה. בדיוק כפי שבתיק ההשקעות מומלץ לפזר את הסיכונים ולהשקיע בנכסים מסוגים שונים, כך גם מומלץ לפזר את הפעילות שלכם בין מסחר אוטומאטי למסחר לא אוטומאטי. בינתיים, אין תחליף יעיל של ממש להיכרות מעמיקה של הסוחר את השוק, ליכולת שלו לסקור את המתרחש בעולם ובמערכת הפיננסית, את היוזמה והסקרנות האנושית לנסות כיוונים חדשים ולהתעניין באפיקי השקעה ומסחר חדשים וכו'. מערכת המסחר האוטומאטית מהווה כלי יעיל ביותר למסחר, אך את המסגרת הכללית בה היא פועלת כדאי שהסוחר עצמו יעצב ויעדכן באופן שוטף, כמו גם את אסטרטגיית המסחר הכללית על פיה פועלת התוכנה.
לכן, השימוש במערכות אלו כלל אינו מהווה תחליף ללמידה יסודית של השוק והמערכת הפיננסית. במקום לוותר על לימודי שוק ההון או על למידה עצמאית אך יסודית של השוק לטובת הפקדת כל מערך קבלת ההחלטות שלכם בידי התוכנה, שלבו את הלימודים של שוק ההון וההיכרות שלכם עם השוק יחד עם שימוש במערכת מסחר. רק כך תוכלו להפיק ממנה את המרב ולוודא כי היא פועלת לטובתכם.

 

יתרונות עיקריים של מערכות מסחר אוטומאטיות

לאחר שהדגשנו את החשיבות של המשך למידה והיכרות מעמיקה של הסוחר את השוק גם כאשר הוא משתמש בתוכנת מסחר, נציין כי לתוכנות אלו אכן מספר יתרונות מהותיים אשר הופכים את השימוש בהן לאטרקטיבי ומתבקש ביותר.
למשל, תוכנת מסחר יכולה לעקוב אחר מספר עצום של נתונים, לנתח ולעבד אותם, לבחון ולייצר סטטיסטיקות רבות ולהגיע להחלטות מושכלות המבוססות על כמות גדולה של אינפורמציה. יכולות איסוף הנתונים ועיבוד המידע של תוכנות מחשב גדולות ויעילות כמובן בהרבה מאותן יכולות אצל בני אדם, והשימוש בפונקציות אלו יכול לתת לנו יתרונות רבים שלא היו בידינו לולא אותו כוח מחשוב העובד לטובתנו.
יתרון נוסף של מערכת אוטומאטית הוא היכולת שלה לעקוב אחר השוק ולסחור 24 שעות ביממה, גם כאשר אנחנו ישנים אך הבורסות במקומות שונים בעולם פועלות. גם בשעות בהן אנו ערים ופעילים מערכת מסחר אוטומאטית חוסכת לנו את הצורך לשבת שעות ארוכות מול המסכים ולבחון ללא הפסקה את המתרחש בשוק. אנחנו יכולים לקחת הפסקות ארוכות ולעשות דברים אחרים ובזמן זה התוכנה ממשיכה לעקוב אחר המתרחש בשוק ולפעול בהתאם, על פי אסטרטגיית המסחר שהתווינו כמובן.
גם כמות העסקאות והפעולות השונות שיכולה המערכת לבצע בפרק זמן נתון גדול משמעותית מהכמות המקבילה אצל סוחר אנושי, מה שמגדיל את כמות האפשרויות ואת הפוטנציאל לתשואות גבוהות.

לסיכום, למערכות מסחר אוטומאטיות יתרונות רבים אשר הופכים את השימוש בהן למתבקש עבור כל סוחר וסוחרת, מתחילים וותיקים כאחד. עם זאת, חשוב להפנים כי בשום פנים ואופן לא מדובר בתחליף ללמידה של השוק ושל עולם המסחר, שכן הסוחר עצמו חייב לפקח ולעקוב אחר פעולתה של המערכת האוטומאטית, כמו גם להתוות עבורה אסטרטגיית מסחר.