גורמים רבים ושונים משפיעים על תהליכי קבלת ההחלטות שלנו כאשר אנו סוחרים בשוק – החל מנתונים חיצוניים של אירועים המתרחשים בעולם או ההיכרות שלנו עם שוק ההון והמתרחש בו מדי יום ועד לדפוסי התנהגות פנימיים שלנו, אמונות טפלות, פחדים וחששות וגם אמונות ותקוות – כל אלו משחקים תפקיד מסוים בתהליך המתרחש במוחנו ומסתיים בהחלטה על ביצוע פעולת מסחר מסוימת.
אך מה עם האופן בו פועל המוח שלנו? מה בנוגע לגנים עימם נולדנו? כיצד ועד כמה משפיעים המאפיינים הפיזיולוגיים ונוירולוגיים שלנו על תהליכי קבלת ההחלטות שלנו, ולכן על האופן בו אנו סוחרים ועל רמת ההצלחה שלנו בשוק?

 

להבין את הפעולות שלנו במסחר בשוק באמצעות הכימיקלים שמופרשים במוח שלנו

בשנים האחרונות תחום חקר המוח והגנום האנושי מתקדם בקצב מסחרר, ויותר ויותר תחומים שונים בחיים מוסברים (לפחות באופן חלקי) גם באמצעות מבנה המוח והפעילות הכימית והחשמלית המתרחשת בו. לא מעט מחקרים שנערכו בעשורים האחרונים רלבנטיים ביותר גם עבור משקיעים וסוחרים בשוק ההון, המעוניינים להבין טוב יותר כיצד הם מקבלים החלטות וכיצד הם יכולים להתמודד צורה טובה יותר עם הפיתויים והאתגרים בפניהם הם ניצבים בעת המסחר בשוק.
אחד השמות שחשוב ביותר להכיר בהקשר זה הוא דופמין. הדופמין הוא נוירוטרנסמיטר (מוליך עצבי במוח), המשחק תפקיד מרכזי במערכת הקשורה לתגמול, כלומר – לציפיות שלנו לקבל ולחוות דברים או מצבים חיוביים. כל מי שסחר אפילו פעם אחת בשוק ההון יכול מיד להבין את הרלבנטיות של הדופמין ואופן פעולתו לסוחרים – האופטימיות והציפיות לרווחים (המתאפיינות ברמות גבוהות של דופמין במוח) כמו גם הפסימיות והחששות מהפסדים (המתאפיינים ברמות נמוכות של דופמין) הם גורמים בעלי השפעה עצומה על תהליכי קבלת ההחלטות שלנו בשוק. רמות הדופמין במוחנו בעת שאנו סוחרים בשוק הן למעשה התיאור הכימי והמדעי של ההרגשות הדומיננטיות שאנו מקבלים אשר גורמות לנו פעמים רבות להגיב ביתר אופטימיות/פסימיות ולקבל החלטות פזיזות אותן אנו מכנים בדיעבד כאמוציונאליות, ולא מספיק רציונאליות.
לא מעט מחקרים נערכו בנושא של רמות הדופמין במוח ומסחר בשוק ההון. רבים מהם עסקו בגנים עימם אנו נולדים, אשר כמובן מאדם לאדם. אצל חלקנו הגנים מכתיבים תנודתיות גבוהה יחסית ברמות הדופמין במוח, כלומר – אנו נוטים לפתח ציפיות גדולות מהר יחסית, להתרגש מאוד כתוצאה מזה ו"ללכת לאיבוד" באופטימיות שלנו, וכך לקבל החלטות אמוציונאליות יותר ולא תמיד מוצדקות. בקרב אנשים בעלי תנודתיות גבוהה ברמות הדופמין שכיחים גם מצבים הפוכים, כאלו של פסימיות יתר, אשר גורמת גם כן לקבלת החלטות בלתי רציונאלית, אך לכיוון ההפוך – במצבים אלו קבלת ההחלטות מושפעת בצורה חזקה מחששות ופחדים, ומובילה להתנהגות חששנית יתר על המידה, אשר גם היא אינה מוצדקת מבחינה רציונאלית.

 

לא הכל מוכתב מראש – כיצד לשנות את רמות הדופמין והקשר ללימודי שוק ההון

התמונה שעלולה להיווצר כאשר קוראים רבים מאותם המחקרים אותם ציינו היא תמונה דטרמיניסטית במידת מה, כזו המתארת אותנו כבעלי תכונות נוירולוגיות וביו כימיות מסוימות המושפעות בעיקר מהגנים אותם ירשנו. נכון שהתורשה משחקת תפקיד מרכזי כאן, אך קיימות גם חדשות טובות בהקשר זה. הגנים אמנם קובעים עבורנו תנאי התחלה מסוימים, אך קיים מנעד רחב ביותר בו אנו יכולים לנוע מבחינת רמות הדופמין המופרשות במוחנו, ואת התנועה בתוך מנעד זה ניתן ליצור ולהכווין באמצעות אימונים שונים. כלומר, גם אם אנו נוטים לתנודתיות גבוהה יחסית (נוטים להיות אמוציונאליים ולקבל החלטות הצורה פזיזה ובלתי רציונאלית), אנו יכולים לאזן את המצב באמצעות מגוון שיטות אשר הוכחו מעל לכל ספק כאפקטיביות.
כיצד נוכל להפוך את עצמנו לפחות תנודתיים ולשקולים ומאוזנים יותר, לפחות בכל הנוגע לקבלת ההחלטות שלנו העת המסחר בשוק? ובכן, נערכו מחקרים גם בנושא מסוים זה (מחקרים בהם התמקדו בקבוצות של סוחרים בשוק ההון ובחנו את רמות הדופמין במוחם) אשר הראו כאמור כי סוחרים בעלי תנודתיות קטנה יותר הם יציבים יותר מבחינה רגשית, פועלים באופן שקול יותר ונוטים לסחור בשווקים פחות תנודתיים. בנוסף, מחקרים אלו מצאו כי על ידי שיטות אימון פסיכולוגיות שונות ניתן לייצב ולאזן את רמות הדופמין במוח, ליצור תנודתיות נמוכה יותר ולהתחיל לפעול בצורה שקולה יותר בעת המסחר בשוק.

כיצד לימודי שוק ההון באים כאן לכדי ביטוי?

 

חלק מהותי מאותן שיטות אימון פסיכולוגיות שונות כוללות גם מרכיבים דידקטיים, כלומר – למידה של עובדות, טכניקות וכו'. העשרה של הידע שלנו בכל הנוגע לתחום המדובר (מסחר בשוק ההון) ושעות רבות של תרגול והתנסות מבוקרת בפעילות זו משפרים את היכולת שלנו "לאמן" את התודעה שלנו, וכך להביא לירידה בתנודתיות הדופמין במוח. חשוב להזכיר כאן שוב כי לא מדובר כאן במסר של קואוצ'ינג רוחני עמום ובלתי מתחייב – מדובר במדע מדויק של ממש, אשר נבחן ואושש במחקרים רבים.על ידי העלאת המודעות לכל הנושא בו עסקנו כאן, למידה מעמיקה יותר של השוק במסגרת לימודי שוק ההון, תרגול של המסחר באופן מבוקר לאורך שעות רבות וסיגול של כמה טכניקות אימון פסיכולוגי בסיסיות גם האנשים בתנודתיים והאמוציונאליים ביותר יכולים לשנות את תנודתיות הדופמין במוחם ולהפוך לסוחרים שקולים יותר, ובעלי סיכוי גבוה יותר להצליח במסחר לאורך זמן.