מסלולי תעסוקה רבים קיימים כיום במה שמכונה בכלליות "שוק ההון", ולמעשה כולל מספר מערכות שונות דוגמת המערכת הבורסאית, המערכת הבנקאית, גופים ציבוריים דוגמת משרד האוצר ועוד מספר מערכות רחבות המציעות קריירות במספר רב של תפקידים ותחומי משנה.
בשנים האחרונות קיים ביקוש הולך וגובר לתעסוקה ברבים מהמקצועות הללו, כאשר דוגמה טובה לכך ניתן למצוא בשוק הפנסיה הישראלי, המושך אליו אינספור צעירים וצעירות המבקשים לעסוק במקצועות הייעוץ והתכנון הפנסיוני. גם עולם הבורסה מושך אליו אנשים רבים המעוניינים לסחור בשווקי הסחורות, המטבעות וניירות הערך במטרה למצוא במסחר מקור פרנסה אטרקטיבי. האם קיים צורך בלימודים מקצועיים על מנת לעסוק במקצועות השונים הללו, מהם היתרונות של קורסים מקצועיים בתחום ומהי האלטרנטיבה?

 

תחומי עיסוק המצריכים הסמכה רשמית מטעם המדינה מול תחומים חופשיים יותר

 

על מנת לדון בשאלה – "האם קורסים מקצועיים במסגרת קורסים בשוק ההון הכרחיים על מנת לעסוק במקצועות השונים בעולם זה?", יש קודם כל להבחין בין שני סוגים עיקריים של מקצועות – כאלו אשר העיסוק בהם מתאפשר מבחינה חוקית רק לאחר קבלת תעודת הסמכה רשמית מטעם המדינה, אל מול כאלו אשר אינם דורשים זאת.
בקבוצה הראשונה נכללים מקצועות הייעוץ והניהול השונים – ייעוץ השקעות, ניהול תיקי השקעות, ייעוץ פנסיוני וכו'. על מנת לעסוק במקצועות אלו קיים צורך לגשת ולעבור מבחנים רשמיים מטעם רשות ני"ע או/ו משרד האוצר, כאשר רק לאחר שעוברים אותם (ותקופת התמחות) ניתן לקבל הכשר חוקי ורשמי לעסוק במקצועות אלו. בקבוצה השנייה ניתן למצוא למשל מקצועות כמו מסחר בורסאי עצמאי, עבורם לא קיים צורך חוקי בהסמכה רשמית.
אין כמובן חובה חוקית להירשם ללימודים העוסקים בתחומי עיסוק אלו, אך ברבים מהמקרים קיימים יתרונות ברורים ומהותיים למסלולי לימודים אלו, ומה שהם מציעים למשתתפים בהם.

 

הכנה יסודית ובניית הבנה מעמיקה של התחום – קורסים בשוק ההון

מכיוון שעבור קבוצת המקצועות הראשונה (מקצועות הייעוץ והניהול) נדרש לעבור מספר מבחנים תובעניים, מרבית הניגשים אליהם מעדיפים להתכונן באמצעות קורסי הכנה מקצועיים. קורסים אלו מהווים חלק מהותי מתחום הלימודים של לימודי שוק ההון, ומציעים הכנה מעמיקה ויסודית לכל מבחן ומבחן. ניתן כמובן גם לגשת למבחנים ללא קורסי ההכנה, וללמוד את כל החומר באופן עצמאי. שיטה זו מתאימה לאחוז קטן יחסית מהאוכלוסייה, שכן קורס הכנה מקצועי מעניק מסגרת לימוד ברורה ומסודרת, מציע הדרכה צמודה והכוונה מפי אנשי מקצוע העוסקים בתחום כבר שנים ומאפשר לעקוב אחר לוח זמנים הגיוני ומחושב, אשר דואג להביא את הסטודנט/ית אל המבחן במצב האופטימאלי מבחינת רמת המוכנות שלהם. האלטרנטיבה במקרה זה – למידה עצמאית, מתאימה כאמור לאנשים מסוימים, המהווים מיעוט קטן מכלל הסטודנטים. על מנת להתכונן כראוי באופן עצמאי יש להשיג את כל חומרי הלימוד הרלבנטיים, לערוך לעצמך סימולציות ומבחני הכנה ולדאוג כי אתם מבינים את כל החומר ללא יוצא מן הכלל, וכי לא הזנחתם אף חלק מהחומר. אפשרי, אך לא פשוט לביצוע…

במקרה של מקצועות "פתוחים" או חופשיים יותר כמו מסחר בורסאי, המצב שונה. במקרה זה אף גוף רשמי אינו מחייב אתכם בהסמכה רשמית ובמעבר של בחינות מטעם המדינה, כל עוד אתם עוסקים במסחר עצמאי בלבד. באמצעות חיבור טוב לאינטרנט ניתן להיכנס לפלטפורמות מסחר שונות ולהתחיל לסחור ללא כל ידע מוקדם. אך כמובן שדרך פעולה זו אינה מומלצת בעליל. למרות שמסחר בורסאי עלול להיראות לאנשים שונים כדרך פשוטה וקלה להרוויח כסף, במציאות המצב רחוק מאוד מזה. מסחר בורסאי הוא תחום עיסוק עשיר ומלא בהזדמנויות ואפשרויות, אך באותה מידה מדובר בעולם מורכב ומתוחכם מאין כמוהו. כמות ניירות הערך והכלים הפיננסיים השונים בהם ניתן וכדאי להשתמש כאשר סוחרים בבורסה הוא עצום, וההבנה של המערכת הפיננסית הגלובאלית אינה דבר פשוט או קל.
לכן, גם במקרה זה בוחרים רבים מהאנשים המעוניינים לעסוק במסחר באופן עצמאי באפשרות של לימודי הכנה מקדימים. היתרונות של קורסים מקצועיים במסחר עצמאי לדוגמה, ברורים – מדובר בקורסים מקיפים הכוללים הכרה מעמיקה של המערכת הסבוכה והמורכבת הזו, למידה של שיטות וטכניקות שונות של מסחר וניתוח מידע וחשוב במיוחד – תרגול מעשי במערכות מסחר מדומות, תוך הדרכה והכוונה צמודה בזמן אמת של המורים – סוחרים ותיקים ומנוסים.
האלטרנטיבה במקרה זה היא לנסות וללמוד לבד כמה שניתן אודות השוק ואינספור התחומים השונים הנכללים בו, ולנסות את מזלכם. הבעיה העיקרית עם אלטרנטיבה זו היא כי כאשר מתחילים לסחור בשוק ההון, טעויות עולות כסף בצורה מידית וישירה. מי שמגיע ללא ידע מעמיק ורחב, כלים רלבנטיים להבנה ותכנון אסטרטגיית המסחר ואורך רוח המאפשר להתמודד פסיכולוגית גם עם מקרים פחות נעימים (עסקאות לא מוצלחות, הפסדים וכו'), עלול להתייאש במהרה, לאחר שאיבד חלק ניכר מכספו.

לסיכום, קורסים מקצועיים במסגרת לימודי שוק ההון אינם בגדר חובה חוקית, אך במרבית המקרים מדובר בדרך הפעולה המתבקשת וההגיונית ביותר עבור מי שמעוניין לפתח קריירה בתחום, כמו גם עבור אלו המעוניינים לקבל טעימה מהעיסוק בתחום, ולהחליט האם הוא מתאים להם.