התחום הרחב המכונה בפשטות "שוק ההון" הוא למעשה עולם ומלואו הכולל אינספור גורמים וכלים שונים, אינספור סוגים של סחורות וניירות ערך, תיאוריות, פרקטיקות ואסטרטגיות שונות המעסיקות מדי יום מיליוני רבים של אנשים בכל רחבי העולם.

עבור תלמידים במסלולים שונים הכלולים במסגרת לימודי שוק ההון קיים צורך מהותי לקבל ידע תיאורטי נרחב ומעמיק מצד אחד, וניסיון פרקטי המושג על ידי תרגול מעשי, מצד שני.

לכן צריכים קורסים ומסלולי לימודים איכותיים בבתי ספר ללימודי שוק ההון לכלול תמהיל המשלב בין שני היסודות הללו – יסוד תיאורטי ויסוד פרקטי.

מה צריך לכלול כל יסוד כזה ומהן הדרכים הרצויות והטובות ביותר להעביר לתלמידים בקורסי שוק ההון הן ידע תיאורטי והן ידע מעשי?

מידע רלבנטי נרחב, שיטות לניתוח מידע ופיתוח חשיבה פיננסית – ידע תאורטי

היסוד התיאורטי שבלימודי שוק ההון צריך לכלול קשת רחבה של נושאים שונים –

בתור התחלה, קיימת כמות גדולה של מידע בסיסי ביותר, הרלוונטי עבור כל מי שמתעניין בשוק ההון ועבור כל יזם, משקיע, סוחר עצמאי או מי שמתכוון לרכוש הסמכה מקצועית כלשהי הקשורה לתחום. מידע בסיסי זה עוסק בין היתר בסוגים הרבים והשונים של ניירות ערך הקיימים בעולם, בכללים וחוקים מקומיים ובינלאומיים הנוגעים לתחום, שיטות מסחר שונות בהן משתמשים, הענפים והתחומים השונים המשפיעים על שוק ההון והדרכים בהן ניתן לנתח את ההשפעות השונות ועוד. ניתן להמשיך לפרט בנוגע לנושאים שונים רלבנטיים במסגרת הידע התיאורטי הנחוץ על מנת לפעול בצורה אופטימאלית בשוק ההון, אך למטרה זו קיימים כאמור קורסים שוק ההון השונים.

הנקודה שחשוב להבין היא כי ללא ידע תיאורטי מעמיק ונרחב הסיכויים לפעול בצורה מוצלחת בשוק לאורך זמן יורדים משמעותית. הצד הפרקטי של העיסוק בשוק ההון אינו יכול להתקיים בצורה מוצלחת לאורך זמן ללא ידע תאורטי רלוונטי אשר יתמוך בפעילות הזו ויאפשר לנו לנתח ולראות את המצב בצורה מקצועית ומושכלת.

בניית אסטרטגיה, פתרון בעיות ספציפיות ותרגול מסחר מעשי – ידע פרקטי

כמובן שידע תיאורטי אינו מספיק – ברצוננו לפעול בעולם האמיתי בסופו של דבר ולהצליח להרוויח כתוצאה מפעילות בשוק ההון. לכן, נדרש גם תרגול מעשי אשר יעניק לנו ידע פרקטי של ממש – ניסיון מעשי מסוים אשר ישמש כהכנה טובה למסחר ולפעילות שלנו בשוק ההון בפועל.

על היסוד הפרקטי שבלימודי שוק ההון לכלול מספר נושאים שונים. למשל, בנייה בפועל של אסטרטגיות השקעה ויישום של אסטרטגיות אלו, פתרון תרגילים ובעיות ספציפיות המכילות נתוני אמת מהשוק וכמובן – מסחר של ממש בשווקים, בין אם מדובר במסחר בכסף אמיתי ובין אם לא.

תפקידו של היסוד הפרקטי שבלימודים הוא ליישם בפועל את הידע התיאורטי שרכשנו, ושאנחנו ממשיכים לרכוש לאורך הקורס כולו (וגם לאחר מכן לאורך הזמן בו אנו עוסקים בתחום בפועל). יישומו הפרקטי של הידע התיאורטי הוא לב ליבה של ההכנה וההכשרה לה זוכה התלמיד ללימודי שוק ההון – זהו חלק גדול מהערך המוסף שמעניקים קורסים מקצועיים אלו למשתתפים בהם.

דרכים עיקריות להקניית ידע תיאורטי ומעשי בלימודי שוק ההון

מהן הדרכים הרצויות והמומלצות להעברת ידע תיאורטי ומעשי במסגרת קורסים שונים בבתי הספר למקצועות שוק ההון?

במקרה של ידע תיאורטי, קיימות דרכים רבות ושונות להעביר ידע זה. כמובן שקריאה עיונית לוקחת חלק בלתי מבוטל ברכישת הידע, אך במסגרת השיעורים בקורס עצמו מושם דגש על הוראה פרונטאלית המועברת על ידי אנשי מקצוע ומורים מנוסים מהתחום. מורים אלו מעבירים מערכי שיעורים מפורטים ומסודרים, אשר כוללים בין היתר גם ערך מוסף שקשה לקבל מקריאה עיונית נטו. למשל, התייחסות רציפה ועדכנית למתרחש בזמן אמת בשווקים והדרכה בנוגע לאופן הרצוי של קריאה וניתוח של עיתונות וספרות פיננסית. שיעורים אלו כוללים כמובן ידע תיאורטי רב אותו לא ניתן לקבל מספרי לימוד או מקריאת עיתונים כלכליים.

במקרה של ידע מעשי קיימות מספר שיטות ודרכים יצירתיות להקנות לתלמידים בקורסים התנסות מעשית בתחום, תוך דגש כמובן על שילוב ויישום החומר התאורטי שנלמד בקורס בעולם המסחר ה"אמיתי".

אחד הערוצים העיקריים והחשובים ביותר בכל הנוגע לרכישת ידע מעשי הוא כיתות מסחר ממוחשבות – כיתות בהן מקבל כל תלמיד גישה למחשב ולמערכת מסחר ממוחשבת, הפועלת בזמן אמת ועם נתונים אמיתיים הזורמים מהשווקים בעולם. על פי רוב מדובר כמובן במערכות דמו, כלומר – מערכות מסחר בהן הכסף עצמו הוא מדומה, ולא כסף אמיתי, אך כל שאר הנתונים אמיתיים לחלוטין. כמובן שכל אחד ואחת יכולים לנסות לעבוד עם מערכות דמו שכאלו גם בכוחות עצמם, אך בקורס שוק ההון המקצועיים הדגש הוא כאמור על שילוב ויישום החומר התיאורטי ושיטוח הניתוח והמסחר שנלמדו, יחד עם המסחר הפרקטי. תחת הדרכתם הצמודה של אנשי המקצוע המעבירים את הקורסים הללו צוברים התלמידים ניסיון מעשי רב ערך עוד לפני שבכלל סיימו את הלימודים.

בנוסף למערכות מסחר מדומות מועבר ידע מעשי גם בדרכים נוספות. למשל – פתרון תרגילים עיוניים הכוללים נתונים וחישובים רלבנטיים שונים אותם נדרש התלמיד לבצע, כמו גם תרגילים הכוללים בניית תכניות עבודה, אסטרטגיות מסחר ועוד…