שנת 2016 הייתה שנה עמוסה באירועים והתרחשויות פוליטיות בסדר גודל עולמי. שני האירועים הגדולים והבולטים ביותר היו יציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי (ה"ברקסיט") וכמובן בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית. שני אירועים אלו, כמו גם מספר אירועים עולמיים נוספים אך פחות גדולים, טלטלו כמובן את השווקים בעולם בצורה חזקה במהלך הימים שלאחר התרחשותם. לטווח הארוך יותר, קשה כמובן לחזות מה בדיוק צפויה להיות ההשפעה על השוק.
מהו הכיוון הכללי אליו נצפה לראות את שוק ההון פונה לאחר אירועים פוליטיים עולמיים מסוג זה ומהן אסטרטגיות הפעולה המתבקשות והנבונות מצד סוחרים ומשקיעים בשוק בתקופות בלתי יציבות שכאלו?

 

סוג המסחר בו עוסקים וזהירות יתר בשוק עולמי בטלטלה

הנקודה הראשונה והברורה ביותר שיש לציין בנוגע לשוק ההון בשנה מלאת התרחשויות וטלטלות פוליטיות עולמיות כמו שנת 2016 היא כי תקופה תזזיתית וכל כך בלתי צפויה דורשת יתר זהירות, סבלנות והפעלת שיקול דעת בוגר ומושכל. לדוגמה, אף אחד בעולם כולו אינו יכול לדעת בוודאות (או אפילו ברמה יחסית גבוהה של וודאות) מה צפויה להיות ההשפעה של בחירתו של טראמפ על שוק המניות. מה שברור הוא שתהיה השפעה כלשהי, אך המפה הפוליטית ומערכת הכלכלה וקשרי המסחר העולמיים הן כולן מערכות כל כך גדולות וסבוכות, עד כי קשה לקבוע בוודאות מה תהיה ההשפעה על המדדים והשווקים לאורך החודשים הקרובים.
נקודה זו חשובה מאוד להפנמה ויישום – משקיעים רבים מתפתים לנסות ולהרוויח ממה שהם בטוחים שצפוי להיות קטסטרופה בשוק, או להיפך. בעוד הפיתוי גדול, אסטרטגיית הפעולה המתבקשת היא לא לנהוג בקיצוניות ולהניח שכיוון זה או אחר צפוי לאפיין את השוק בחודשים הקרובים, אלא לנהוג ביותר זהירות ושקילות דעת מאשר אי פעם בעבר. כאשר המערכת הפוליטית העולמית נמצאת בתקופה של טלטלה וחוסר וודאות, לכל היותר ניתן לומר כי גם בשווקים שוררת רמה גבוהה יחסית של חוסר וודאות.

נקודה רלבנטית נוספת בהקשר זה היא סוג המסחר בו עוסקים. עבור סוחרים יומיים המתמחים במסחר לטווח קצר מאוד, ימים כמו יום הבחירות בארצות הברית או היום בו הכריזה בריטניה על פרישתה מהאיחוד האירופי עשויים להיות ימים בעלי פוטנציאל (כמו גם סיכון) גבוה במיוחד. השווקים העולמיים הגיבו בצניחה חדה לאחר הודעתה של אחת הכלכלות הגדולות באירופה על פרישתה מהאיחוד – אחת הכלכלות הגדולות בעולם כולו. עבור סוחרים יומיים המתמחים כאמור באסטרטגיות מסחר קצרות טווח, הכרזה מסוג זה מהווה מוקד עניין משמעותי. עבור סוחרים ומשקיעים רבים אחרים אשר מתמקדים בהשקעות יותר ארוכות טווח, הכרזות אלו מעניינות גם כן, אך הינן בעלות רלבנטיות נמוכה משמעותית בנוגע לפעולותיהם בשוק. אם אתם לא סוחרים יומיים לטווחים קצרים מאוד, הפעולה הנבונה ביותר לעשות בעת שמתרחש אירוע פוליטי בסדר גודל עולמי היא להמתין ולא להיכנס לפאניקה ולבצע פעולות מסחר קיצוניות.

 

הרלבנטיות של לימודי שוק ההון להשפעות הפוליטיקה העולמית על השוק

קורסים ומסלולים שונים במסגרת לימודי שוק ההון מיועדים להכין את התלמידים בצורה הטובה ביותר להתמודדות עם אינספור המשתנים השונים המאפיינים את שוק ההון והכלכלה העולמית. במסגרת זה, יש לכלול כמובן גם אירועים פוליטיים מרכזיים דוגמת אלו להם היינו עדים במהלך השנה החולפת.
מה יש ללימודי שוק ההון, דוגמת קורס שוק ההון למתחילים המתיימר להיות קורס מקיף ועשיר בצורות ניתוח, אסטרטגיות מסחר וכלים נוספים, ללמד אותנו בהקשר של התפתחויות פוליטיות דרמטיות?
ובכן, ניתן לחלק את הכלים הרלבנטיים לסוגיית הפוליטיקה העולמית הנרכשים במסגרת קורס שוק ההון למתחילים, כמו גם קורסים דומים נוספים בתחום, לשתי קבוצות עיקריות –
הראשונה היא כלים ספציפיים וייעודיים המאפשרים לנתח באופן מקצועי ולקבל תמונה מושכלת יותר של המתרחש, והצפוי להתרחש בשוק בעקבות ההתפתחויות השונות. כלים אלו כוללים, למשל, סקירה והיכרות מעמיקה של המדדים והשווקים הבינלאומיים השונים, היכרות מעמיקה עם מגוון ניירות ערך רלבנטיים מסוגים שונים, שיטות שונות של ניתוח המידע המתקבל מהשווקים תוך התחשבות והענקת משקל רב יותר להתפתחויות הפוליטיות האחרונות ועוד.
קבוצה שנייה של כלים רלבנטיים היא כללית יותר, וכוללת היכרות מעמיקה ומקיפה יותר עם המגוון העצום של מדדים ומשתנים המרכיבים את שוק ההון העולמי, ורשת הקשרים הסבוכה המקשרת ביניהם. הבנה עמוקה יותר של הגורמים השונים המשפיעים על הכלכלה העולמית ושוק ההון המקומי והבינלאומי, היכרות מעמיקה של מגוון ניירות ערך, אגרות חוב, תעודות סל וכלים פיננסיים שונים, הבנה של שוק הפנסיה והאופנים השונים בהם הוא משפיע על השוק ומושפע מההתרחשויות הפוליטיות – כל אלו הן דוגמאות לדרכים בהן קורס מעמיק ומקצועי בלימודי שוק ההון יכול לסייע לנו להבין טוב יותר את ההשלכות של ההתרחשויות הפוליטיות להן אנו עדים כיום, על שוק ההון בהווה ובעתיד הנראה לעין.