הדאגה ליציאה לפנסיה נראית לאנשים רבים רחוקה ומעורפלת, משהו שיקרה אי שם בעתיד הרחוק. בפועל, בעוד עבור אנשים צעירים מדובר אכן על נושא אשר יעצב את חייהם רק בעוד כמה עשרות שנים, אך בדיוק מסיבה זו יש להקדיש לו את מלוא תשומת הלב כבר עכשיו – רק על ידי הכרה בחשיבות הנושא ופעולה מחושבת ליצירת וטיפוח חיסכון פנסיוני, נוכל להבטיח שיהיו לנו חיים טובים ומספקים גם בגיל הזהב.

מכיוון שמדובר בתחום מורכב, מלא בנתונים ומספרים ושעשוי בקלות לבלבל את מי שלא עבר לימודי ביטוח פנסיוני, רבים נוטים להזניח את הנושא ולא להעמיק באפשרויות העומדות בפניו. בקטע הבא נסקור את חשיבות הנושא, את הדרכים המומלצות להתמודד עימו וגם נסקור בכלליות את תוכנם של לימודי ביטוח פנסיוני, במטרה לקבל מושג בדבר מורכבות התחום (מורכבות אשר הופכת את ההיוועצות באיש מקצוע לדרך פעולה מתבקשת) –

 

כיצד נכלכל את עצמנו לאחר שנפסיק לעבוד

נקודה זו יחסית טריוויאלית וברורה למרבית האנשים, ולכן נסקור אותה בקצרה – בעוד ההוצאה החודשית הממוצעת למשפחה בישראל עומדת על מעל ל 10,000 ₪ ובהתחשב בכך שסכום זה נוטה לעלות מדי שנה, המסקנה היא כי בגיל הפרישה, כאשר לא נוכל או לא נרצה להמשיך לעבוד, נזדקק לסכום כסף חודשי לא קטן על מנת לחיות. בדיוק למטרה זו משמשת קרן הפנסיה, אך על מנת להגיע לסכומים להם נדרשים על מנת לחיות בישראל, כדאי להתחיל לפעול ולחסוך כבר מגיל צעיר.

מפאת החשיבות העצומה של נושא זה, לצד מורכבות רבה אשר, כאמור, מבלבלת אנשים רבים, קיים כיום בישראל רישיון יועץ פנסיוני, בו צריך להחזיק האדם אשר ייעץ לנו כיצד לנהל חיסכון קריטי זה.

 

עושים סדר ומתכננים חיסכון פנסיוני בעזרת יועצים מוסמכים ומקצועיים

הגענו לחלק הפרקטי והחשוב ביותר – מה עלינו לעשות כיום, על מנת שנוכל להיות רגועים בנוגע לפנסיה שלנו?

ההמלצה העיקרית בהקשר זה היא להיוועץ באופן שוטף באנשי מקצוע מהתחום – יועצים אשר סיימו לימודי ביטוח פנסיוני ומכירים את התחום לעומק, על שלל הנתונים הרלבנטיים בו ומגוון האפשרויות השונות הקיימות בו. לימודי ייעוץ פנסיוני הם כיום תנאי מקדים והכרחי וקבלת רישיון יועץ פנסיוני, מהסיבות שהזכרנו לעיל – מדובר מצד אחד בתחום מורכב ביותר, ומצד שני בחיסכון קריטי עבור כל אחד ואחת מאיתנו, בהגיענו לגיל הפרישה.

 

במסגרת אותם לימודי ייעוץ פנסיוני רוכשים היועצים לעתיד ידע נרחב במגוון תחומים קשורים, ולומדים כיצד לסייע לנו לבנות את החיסכון ארוך הטווח הזה. תחום זה משתייך במובן מסוים לתחום נרחב המכונה "שוק ההון" (לכן בבתי ספר מקצועיים מסוימים נכללים לימודי ייעוץ פנסיוני במסגרת לימודי שוק ההון), וזאת מפני שהחיסכון הפנסיוני לעיתים מורכב מסוגים שונים של ניירות ערך וכלים פיננסיים אחרים, המאפשרים לחסוך באופן אופטימאלי (מבחינת התשואה הממוצעת אל מול רמת הסיכון אליה נחשפים) לטווח הארוך.

 

כיום, על פי חוק, מופרש סכום חודשי לקרן פנסיה על ידי כל מועסק ומעסיק. מצב זה גורם לשכירים רבים להשאיר את הטיפול בקרן הפנסיה לחברה המרכזת את הקרנות עבור מקום עבודתם. בפועל, גם אם אתם עובדים במקום עבודה יציב וקבוע מזה שנים רבות, עדיין כדאי שתפנו לקבלת ייעוץ וסיוע מיועץ פנסיוני מקצועי וחיצוני למקום העבודה. זאת מפני שקיימים מסלולים אפשריים רבים לחיסכון הפנסיוני גם עבור שכירים, וכי ייתכן שקיימות קרנות ישנות ממקומות עבודה קודמים, אותן תרצו לאחד עם הקרן הנוכחית. מכל הסיבות הללו מומלץ לקבל שירותי ייעוץ פנסיוני מקצועיים, אשר יאפשרו לכם לעשות סדר בחסכונות שלכם ולשים את כולם על מסלול אטרקטיבי בעל תשואה טובה.

 

קורסים מעולם הכלכלה, הסטטיסטיקה, החשבונאות ועוד – לימודי ייעוץ פנסיוני

עבור מי שמתקשה להבין מדוע חיסכון פנסיוני הוא תחום מורכב כל כך המצריך היוועצות שוטפת ביועץ מקצועי ומוסמך, נסקור בקצרה את הקורסים והנושאים הנכללים במסגרת קורס ייעוץ פנסיוני –

אדם המבקש לקבל תעודת הסמכה רשמית אשר תאפשר לו לעסוק בייעוץ פנסיוני בישראל, עובר במסגרת מסלול לימודים זה קורסים במגוון נושאים כלכליים, המכינים אותו למבחנים הרשמיים מטעם משרד האוצר. לימודים אלו כוללים קורס בכלכלה, קורס שלם בחשבונאות, קורס המוקדש ליסודות הסטטיסטיקה והמימון, קורס ביסודות תחום הביטוח ובנוסף לכל אלו – שני קורסים מקצועיים מורחבים בגמר פנסיוני ובניירות ערך (קורס "מקצועית א'").

רק היכרות מעמיקה עם התחומים הללו והבנתם לעומק מאפשרת לנהל את החיסכון הפנסיוני בצורה מושכלת ואפקטיבית לאורך זמן. מכיוון שרובנו המכריע בקושי מכירים את התחומים הללו, שלא לדבר על מבינים אותם לעומק ובאופן מקצועי, ההיוועצות באנשי מקצוע היא כאמור מתבקשת והכרחית עבור מי שמבקש לבנות חיסכון פנסיוני יציב ואפקטיבי.

 

לסיכום, חיסכון לפנסיה הוא אחד מסוגי החסכונות החשובים ביותר בחיים. מדובר בחיסכון שיאפשר לנו לחיות בכבוד וברמת חיים טובה גם כשנגיע לגיל מתקדם. על מנת לתכנן וליישם חיסכון זה באופן אפקטיבי, מומלץ להיוועץ ביועצים פנסיוניים מוסמכים, מקצועיים ובעלי ניסיון בתחום. רק כך נוכל להיות בטוחים כי אנו חוסכים לפנסיה בצורה הטובה ביותר.