רבים ורבות מאיתנו היו שמחים להתחיל לפעול כמשקיעים או סוחרים יומיים בשוק ההון, אך איננו יודעים היכן להתחיל. מדובר בעולם סבוך ומאיים מצד אחד, אך מלא בהזדמנויות ובאפשרויות מצד שני.
עבור אלו מאיתנו העושים בימים אלו את צעדיהם הראשונים כשחקנים בשוק ההון, להלן מדריך מקוצר לפעולות שמומלץ לעשות בתחילת הדרך, כמו גם לאלו שמומלץ להימנע מהן:

 

הכרת השוק על מכלול מאפייניו

מכיוון שמדובר בעולם גדול ועשיר כל כך מבחינת האלמנטים והגורמים השונים שהוא מכיל, כדאי מאוד שאחד הצעדים הראשונים שלנו יהיו לוודא כי אנחנו מכירים טוב לפחות את כל האלמנטים החשובים והרלבנטיים עבורנו.
מהם אלמנטים אלו ? בתור התחלה חשוב להבין כיצד, בגדול, עובד השוק, מהם המדדים המובילים ומה הם משקפים, המטבעות והשווקים במקומות שונים בעולם, מהם הכלים הפיננסיים העיקריים העומדים לרשותנו, מהם ניירות הערך הנפוצים ביותר בהם נרצה לסחור וכד'.
כאן המקום לומר כי שוק ההון הוא תחום עצום, ומעטים האנשים אשר באמת מכירים ומבינים לעומק כיצד הוא פועל. אין צורך להכיר את כל הרבדים בעולם הפיננסי, על מנת לפעול כמשקיעים, אך כן כדאי לרכוש היכרות מעמיקה יחסית. זאת ניתן לעשות במגוון דרכים. נפרט את אחת המומלצות שבהן בנקודה הבאה.

 

לימודי שוק ההון למתחילים ושוק ההון למתקדמים

עבור מי שמעוניין להתחיל בקריירה של ממש כמשקיע או סוחר, מומלץ להירשם לפחות לחלק מתכניות הלימודים הכלולות במסגרת לימודי שוק ההון. מוסדות לימודים שונים המתמחים בתחום זה מציעים מגוון רחב של קורסים בשעות נוחות ובמחירים סבירים.
לדוגמה, קורס "שוק ההון למתחילים" סוקר מגוון רחב של נושאים רלבנטיים עבור משקיעים וסוחרים מתחילים, החל מהיכרות טובה עם האופן בו השוק בנוי ופועל ועד להכרת חוקים ורגולציה ומגוון רחב של כלים פיננסיים ואופן השימוש בהם.
לאחר מכן ניתן ואף מומלץ לעבור לקורסים מתקדמים יותר, בהם נלמדות יותר לעומק שיטות מסחר שונות, דרכים לניתוח השווקים ועבודה עם כלים פיננסיים מסוימים. לדוגמה – קורס אופציות מעו"ף, קורס שוק ההון למתקדמים, קורס השקעות ערך, קורס ניתוח טכני ומסחר או קורס המתמקד במאפיינים הפסיכולוגיים של הפעילות בשוק – כל אלו ועוד הם קורסים אשר יעשירו את הידע שלכם בתחומים ספציפיים ורלבנטיים ביותר לפעילותכם כמשקיעים.

 

איסוף נתונים וסטטיסטיקה

אחת השיטות להתמודד עם אי הוודאות השוררת בשווקים היא על ידי איסוף וניתוח של סטטיסטיקה אודות המתרחש בשוק. אתם יכולים לעשות זאת בעצמכם ברמה זו או אחרת, או להיכנס לאתרים אשר עושים זאת באופן מקצועי. חשוב להבין כי הסטטיסטיקה מהווה כלי מרכזי בידיהם של משקיעים וסוחרים, ויכולה להעניק לכם תמונה מפורטת ומובנת יותר של המתרחש בשוק, עוד לפני שבכלל התחלתם להשקיע בו.

 

תרגול על יבש

לאחר שהכרתם טוב יחסית את השוק, רצוי להתחיל "לתרגל על יבש" לפני שאתם קופצים למים. זהו גם שלב שתעברו בכל קורס טוב במסגרת לימודי שוק ההון למתחילים – תרגול במערכות מסחר דמו, כלומר – מסחר בכסף מדומה, אך על פי נתונים המגיעים בזמן אמת מהשווקים עצמם. חשוב לזכור כי מסחר במערכת דמו, גם כאשר מסתמך על נתוני אמת, אינו בדיוק כמו מסחר אמיתי, שכן הגורם הפסיכולוגי אינו משחק כאן את אותו התפקיד (אתם בעצם מודעים לכך שאינכם מסכנים כסף, ולכן פעולות המסחר שלכם יושפעו אחרת מאשר במסחר אמיתי). עם זאת, מדובר בסימולציה טובה ומועילה אשר יכולה בהחלט להעניק לנו ביטחון ומושג כלשהו בנוגע לחוויית המסחר בשוק.

 

ייעוץ מקצועי

בתור משקיעים מתחילים, אל תחששו גם לקבל ייעוץ מקצועי מאנשי מקצוע המתמחים בעולם ההשקעות. במכללות מובילים המרצים גם סיימו לימודי ייעוץ השקעות או ניהול תיקי השקעות והם יכולים בהחלט לתת לכם עצות טובות ולהכווין אתכם לכיוונים מועילים. סיוע מקצועי זה יכול בהחלט לחסוך לכם כסף, להוריד את הסיכויים שתעשו מהלכים מטופשים בתחילת הדרך ולהגביר את סיכויי ההצלחה.

 

המסלול למשקיע העצמאי במסגרת לימודי שוק ההון

עבור מי שלוקח ברצינות מלאה את הכוונה להפוך את ההשקעה לתחום עיסוק ופרנסה עיקרי, מוצע מסלול לימודים מורחב, הנמשך לאורך כמה חודשים, וכולל מספר קורסים שונים אשר יחדיו יוצרים מסלול ללמידה, התמחות והתמקצעות בעולם ההשקעות. החל מלימודי הבסיס הכוללים היכרות מעמיקה עם השוק על שלל מרכיביו, דרך התמחות ויישום ועד לתרגול ופרקטיקה. זוהי אחת הדרכים היסודיות, המעמיקות והבטוחות ביותר להתחיל את דרככם בעולם ההשקעות – כמה חודשים של לימודים ותרגול כהכנה מעמיקה לקריירה ארוכה כמשקיעים.

לסיכום, כמשקיעים מתחילים יש לנו הרבה מה להכיר וללמוד בטרם נוכל לפעול באופן מחושב ושקול לחלוטין בשוק. ניתן ורצוי לעבור שלב זה של היכרות, למידה ותרגול במהלך כמה חודשים מרוכזים. זוהי הדרך הטובה ביותר להבטיח את ההצלחה והשגשוג העתידיים שלנו כמשקיעים.