הצעדים הראשונים לעבר בניית קריירה חדשה הם לרוב מהשלבים המאתגרים ביותר בתהליך. בין אם מדובר באנשים צעירים ונמרצים המלאים במוטיבציה לבנות לעצמם קריירה ותחום עיסוק מקצועי ובין אם באנשים מבוגרים יותר אשר החליטו לשנות כיוון, לבצע הסבה או סתם להרחיב את עיסוקם לתחום נוסף – תחילת התהליך עלול להוות שלב מתסכל, מפחיד ואפילו מכשיל. רבים ורבות מעידים כי התעניינו בשלב זה או אחר בכיוון מקצועי מסוים או בהסבה לתחום אחר מהתחום בו הם עוסקים, ולבסוף זנחו את החלום עקב קושי להתחיל את התהליך – הם לא ידעו כיצד לגשת לנושא ומהיכן להתחיל.
אותו הדבר גם נכון לגבי עיסוק במסחר עצמאי בשוק ההון – תחום המציע פרנסה והרבה מאוד עניין לאינספור אנשים ברחבי העולם. לשמחתם של אלו המעוניינים לנסות ולעסוק בתחום זה, קיימות דרכים ברורות ונוחות יחסית להתחיל ולצעוד את הצעדים הראשונים בתחום.

 

לימודי שוק ההון למתחילים – מסגרת אולטימטיבית לצעדים הראשונים בתחום

נתחיל בכך שנדגיש כי "שוק ההון" הוא שם כללי ורחב המייצג ענף שלם, המהווה חלק משמעותי מעולם הכלכלה והפיננסים רחב ההיקף. בתוך מקצועות שוק ההון השונים ניתן למצוא כמה וכמה תחומי עיסוק "מסודרים", כלומר – כאלו בהם ניתן למצוא משרות רבות כשכירים, הן בגופים פרטיים דוגמת בתי השקעות, בנקים וכו' והן בגופים ממשלתיים דוגמת משרד האוצר או בנק ישראל. בין המקצועות הנפוצים והפופולאריים בהקשר זה ניתן למנות את תחום ייעוץ ההשקעות וניהול תיקי השקעות, ואת התחום החם של השנים האחרונות – ייעוץ פנסיוני. כמובן שגם עבור מקצועות אלו ניתן למצוא מסלולי לימודים מסודרים במסגרת לימודי שוק ההון, אך זה ברור ומוכר יותר למרבית האנשים.
תחום העיסוק בו אנו עוסקים בכתבה זו הוא התחום של מסחר עצמאי – מסחר בשוק ההון באמצעות פלטפורמות מסחר מקוונות שונות, באופן עצמאי לחלוטין. במילים אחרות – להיות הברוקר של עצמך… כאמור, אינספור סוחרים ומשקיעים שונים בעולם עוסקים במסחר בורסאי עצמאי, ולמרות התדמית שיש לאנשים רבים בנוגע לתחום זה, מדובר במקצוע מסודר אותו ניתן להפוך למקור הכנסה עיקרי או משני בצורה מקצועית ומושכלת. על מנת לעשות זאת, יש לצעוד קודם את הצעדים הראשונים בצורה נכונה, מה שמביא אותנו לבתי הספר והמכללות השונות המתמחות בלימודי שוק ההון.
ניתן למצוא כיום לא מעט מוסדות לימודים כאלו בישראל ובחו"ל, המציעים מגוון מסלולי לימודים שונים. המסלול הרלבנטי ביותר למעוניינים לערוך היכרות ראשונית מעמיקה עם התחום ולפתח עצמם בדרך לעיסוק במסחר עצמאי הוא המסלול של לימודי שוק ההון למתחילים. מסלול זה מציע חבילה מקיפה של ידע, כלים טכניים רלבנטיים ושעות רבות של תרגול מעשי של מסחר מקצועי מסוגים שונים. מיד נסקור את הנושאים העיקריים הכלולים במסלול זה אך חשוב להבין כי קורס מקיף זה נבנה בדיוק עבור מטרה זו – לאפשר לאנשים המעוניינים להיכנס לעולם של שוק ההון והמסחר העצמאי אך אינם יודעים כיצד להתחיל ואינם מחזיקים בידע או ניסיון עבר רלבנטיים. לכן, מועבר הקורס תחת הנחת היסוד כי התלמידים מגיעים ללא ידע מעמיק או ניסיון מעשי קודם בשוק, ולומדים את הכל מההתחלה בצורה יסודית.

 

סילבוס מעמיק והרבה תרגול מעשי – קורס שוק ההון למתחילים

ישנן שתי נקודות מרכזיות וחשובות שכדאי להכיר בנוגע לקורס שוק ההון למתחילים, במיוחד אם אתם מתעניינים להיכנס לתחום (או לפחות להכירו קצת יותר טוב) ואתם שוקלים כיצד להתחיל –
הנקודה הראשונה היא הסילבוס המקיף והמעמיק של קורס מסוג זה. סילבוס זה כולל היכרות כללית ומקיפה של שוק ההון על תחומיו ומרכיביו השונים, החל מסוגים של ניירות ערך ומאפייניהן של בורסות שונות בעולם ועד לשיטות לניתוח טכני של המידע המגיע מהשוק, תחום האופציות והנגזרים הפיננסיים, למידה של דוחות כספיים והדרך בה יש לקרוא ולפרש אותם, היכרות מעמיקה עם עולם הפנסיה, תחום תעודות הסל ואגרות החוב ועוד. במילים אחרות – סל ידע בסיסי ומקיף ביותר בנוגע לתחומים השונים מהם מורכב שוק ההון, וספציפית יותר – הנושאים הרלבנטיים למעוניינים לעסוק בסחר בורסאי עצמאי.
הנקודה השנייה, והחשובה לא פחות, נוגעת לתרגול המעשי המוצע במסגרת קורס זה. הידע התיאורטי הרב בתחומים השונים שהוזכרו לעיל הוא כמובן חשוב ביותר ולא ניתן להפוך לסוחרים מקצועיים ללא רכישת ידע זה. אך ידע לבדו אינו מספיק. בסופו של דבר, מדובר בתחום עיסוק מעשי לכל דבר ועניין. על מנת להביא את התלמידים למצב בו הם יכולים להיות עצמאיים – להתחיל לסחור ולהתפתח בעצמם, מציע הקורס שעות רבות של תרגול מעשי במערכות מסחר מדומות – אלו הן מערכות מסחר בהן ניתן לפעול בכסף מדומה, אך בנתוני השוק האמיתיים ובזמן אמת. כך, יכולים התלמידים ליישם את הטכניקות והידע שרכשו במסגרת הקורס ולתרגל כיצד להפוך אותם להחלטות מעשיות ולאסטרטגיית מסחר ממשית. כל זאת תחת ההדרכה וההכוונה הצמודה של אנשי מקצוע מנוסים מהתחום – סוחרים וותיקים ומורים ללימודי שוק ההון העוסקים בתחום כבר שנים רבות.

לסיכום, תחילת הדרך בכל קריירה חדשה עשויה להיות שלב מאתגר ולעיתים אפילו מייאש. בדיוק מסיבה זו מוצע למעוניינים במקצועות שוק ההון, וספציפית בתחום המסחר העצמאי, קורס שוק ההון למתחילים, כמו גם קורסי המשך ספציפיים יותר לשלבים הבאים בתהליך.