מסחר בורסאי בסחורות, מטבעות ומדדים שונים הוא כיום נגיש ונפוץ יותר מאי פעם בעתיד. בעשורים האחרונים הביאה הטכנולוגיה את האפשרות לסחור בשוק ההון לכל אחד ואחת מאיתנו באופן נגיש, פשוט ונוח, בהתחלה למחשב הביתי ואחר כך לסמארטפון שנמצא תמיד בטווח השגה.

ואכן, אנשים רבים החלו להתעניין ולעסוק במסחר בורסאי בהיקף זה או אחר. חלקם עושים זאת בהיקף רחב במטרה להפוך את התחום למקור פרנסה עיקרי, ורבים מנסים את מזלם בתור סוג של ריגוש – ניסיון להגשים פנטזיות להתעשרות מהירה וקלה.

לכל אדם מיושב ורציונאלי אמור להיות ברור כי העיסוק בשוק ההון ובמסחר בורסאי מקוון אינו מקור זמין לכסף מהיר וקל אשר אינו דורש עבודה מאומצת ורכישת ידע מעמיק בתחום. אם זה היה כל כך קל, כולם היו עושים את זה, ואפשרויות הרווח היו מצטמצמות מידית. לכן, קיימים מסלולים שונים של לימודי שוק ההון, המכינים תלמידים לסחור בשוק, גם ללא תואר מתקדם בכלכלה וניהול וגם ללא שנים של ניסיון בניהול השקעות.

אחד הכלים השימושיים והחשובים ביותר עבור כל אדם המעוניין להיכנס לעולם המסחר הבורסאי, כלי אותו מדגישים גם בבתי הספר המתמחים בלימודי שוק ההון על תחומיהם השונים, הוא כלי המסחר המדומה – מערכות דמו המאפשרות לסחור בשוק האמיתי ובזמן אמת, בלי לסכן (וגם בלי האפשרות להרוויח, כמובן) כסף אמיתי.

 

מערכות מסחר מדומות – כיצד זה עובד?

מהי מערכת מסחר בורסאי מדומה? בניגוד למה שאנו עלולים לחשוב בעקבות השם הניתן למערכות אלו ("מערכות דמו" או "מערכות מסחר מדומה"), הכוונה אינה למערכת המדמה את שוק ההון. גם מערכות כאלו קיימות בעולם, אך הכוונה שלנו כאן היא למערכות אשר מדמות את המסחר עצמו, אך לא את תנאי השוק. אותן מערכות מתבססות על הנתונים הממשיים של השווקים ה"אמיתיים", ובזמן אמת. רק הכסף בו אנו סוחרים במערכות אלו הוא מדומה. כך, אנו יכולים לקנות ולמכור ניירות ערך מסוימים, שערים של מטבעות, מדדים וסחורות, ולקבל בזמן אמת את הנתונים האמיתיים אודות שערים ומדדים אלו, בלי באמת לסכן את כספנו, וגם בלי להרוויח כסף ממשי.

אותן מערכות רק מציגות לפנינו את נתוני השוק בזמן אמת, ומדמות עבורנו בצורה מושלמת את המאפיינים הטכניים של חוויית המסחר המקוון בשוק. כך, אנו יכולים לתרגל מסחר בצורה אופטימאלית, לראות כיצד בזמן אמת המדדים משתנים והפעילות שלנו מניבה פרי או מתאפיינת בהפסדים. השוק אותו אנו רואים הוא השוק אמיתי, רק הכסף המושקע הוא מדומה.

חייבים לציין בנקודה זו כי כמובן שלא מדובר בחיקוי מושלם לחלוטין – מכיוון שאנו יודעים כי הכסף שאנו משקיעים הוא מדומה ואנו למעשה איננו מסכנים שקל מכספנו, האפקט הפסיכולוגי אינו זהה לאפקט של השקעה בכסף אמיתי. כפי שניתן ללמוד בכל קורס של שוק ההון למתחילים, וכפי שההיגיון הבריא מכתיב, האפקט הפסיכולוגי במסחר בשוק ההון הוא כבד משקל, ומהווה אתגר אמיתי. לכן, חשוב להבין כי גם הסימולציה הטובה ביותר במערכות הדמו השונות, אינה מדמה באופן מושלם את המציאות. עם זאת, מדובר כאמור בכלי בעל ערך ופוטנציאלי לימודי רב.

 

צבירת ניסיון, הכרת הפרטים הטכניים הכרוכים במסחר ועוד – יתרונות מסחר מדומה

מהם, אם כן, היתרונות העיקריים והחשובים ביותר של מערכות מסחר מדומות, כאלו העושות שימוש בכסף מדומה?

יתרון ברור הוא כי התרגול במערכות אלו מספק היכרות טכנית ממשית עם פעולת המסחר. חייבים לזכור כי המסחר המקוון בשוק ההון כרוך בפעילות במסכים המכילים פרטי מידע רבים, גרפים, מדדים שונים, צבעים משתנים ועולם שלם של נתונים. עבודה עם מסכים מרובי נתונים כאלו, גם אם הכסף אותו אנו משקיעים אינו אמיתי, מאפשרת לנו ללמוד ולהכיר את מערכת המסחר ולהתרגל אליה. לאחר כמה ימים או שבועות בהם סחרנו במערכת כזו אנו נגיע למערכת ה"אמיתית" כאשר אנו כבר מכירים את הפן הטכני של העניין, ואיננו מופתעים משטף הנתונים הנגלה לנגד עינינו על גבי המסך.

בנוסף, מערכות דמו מאפשרות צבירת ניסיון במסחר מקוון. אמנם, כפי שציינו, לא מדובר במסחר לכל דבר ועניין, שכן הגורם הפסיכולוגי כאן הוא בעל אופי שונה, ולכן חלק מהותי ממאפיין פעילות המסחר הוא שונה כאן, אך עדיין מדובר בצבירת ניסיון ממשי בביצוע פעולות חשובות שונות, הקיימות הן במסחר אמיתי והן במסחר מדומה. ניתוח נתוני השוק, קבלת החלטה מחושבת של פתיחת או סגירת פוזיציה, צפייה בזמן אמת ובנתוני האמת של השוק – בכל אלו אנו צוברים ניסיון יקר ערך כאשר אנו משתמשים במערכות דמו, כהכנה למסחר האמיתי.

 

לסיכום, מערכות מסחר מדומות יכולות לתרום המון למשקיע המתחיל המעוניין להכיר את השוק ולצבור ניסיון בניתוח נתוני השוק ומסחר בלי לסכן את כספו. עם זאת, חשוב שוב להדגיש כי קיים הבדל מהותי בין מסחר מדומה למסחר "אמיתי". חשוב לזכור זאת תמיד ולהתייחס לכך בבואנו לסחור במערכות מדומות. מסיבה זו, מומלץ גם להתייעץ עם מדריכים ומורים ללימודי שוק ההון, אשר יכולים להדריך את המשקיעים החדשים בשימושם במערכות המדומות, כך שיוכלו להפיק מהן את המרב ולא יקבלו את הרושם הלא נכון מתוצאות הפעילות שלהם במערכות אלו.