שניים מסוגי המסחר הבורסאי הנפוצים ביותר הם מסחר יומי (מסחר לטווח קצר) ומה שמכונה – השקעות ערך. מדובר בשני תחומי מסחר שונים ומשלימים במובן מסוים, כל אחד עם המאפיינים, היתרונות והחסרונות שלו. מהם ההבדלים העיקריים בין שני תחומים מרכזיים אלו, מהם היתרונות של כל סוג מסחר שכזה וכיצד נרצה להחליט האם לנסות לסחור, או אפילו להתמקצע, בסוג מסוים של השקעות ומסחר?

 

מסחר לטווח קצר והתמקדות בתנודות בגרפים של מדדים ומניות – מסחר יומי

תחום המסחר הראשון אותו נסקור הוא מסחר יומי, תחום פופולארי ומבוקש בבתי ספר המתמחים בלימודי שוק ההון ומציעים קורסים נרחבים למתחילים ולמתקדמים, המכשירים לעסוק במסחר יומי.
תחום מסחר זה, כשמו כן הוא, עוסק בטווחי זמן קצרים, בני כמה שעות ולפעמים אפילו פחות מכך. במסגרת מסחר יומי מתמקדים הסוחרים במדדים שונים המציגים את מחירם של ניירות ערך שונים דוגמת מניות, סחורות עיקריות, מטבעות וכו'. מדובר בתחום מסחר מאתגר יחסית, שכן כמות וסוג ה"פיתויים" אליהם נחשף הסוחר במסחר יומי הם רבים ומפתים במיוחד. כאשר מתמקדים בתנודות המדדים והשערים בפרקי זמן קצרים מפתה מאוד לנסות ולהיכנס לפוזיציות שונות אשר נראה כי מבטיחות רווח מיידי, ממש כאן "מעבר לפינה". כמובן שזהו לא המצב במציאות – אין קיצורי דרך או פעולות קסם פשוטות וברורות אשר מאפשרות רווח מיידי בוודאות. לכן על הסוחר היומי ללמוד לעומק שיטות שונות של ניתוח נתונים ובניית אסטרטגיות מסחר קצרות טווח.
מבחינת המסחר היומי, הגרפים היומיים מספקים את כל האינפורמציה הרלבנטית, אך מדובר בכמות גדולה ביותר של אינפורמציה. לכן, עבור המעוניינים לסחור לטווחים קצרים מומלץ מאוד להבין כי מדובר בתחום עמוק ומאתגר לא פחות מאשר תחומי השקעות אחרים, ובמובנים מסוימים אפילו יותר. קורס בלימודי שוק ההון למתחילים יכול להבהיר עד כמה יש ללמוד בתחום זה, אך במידה ומתייחסים אליו ברצינות מדובר בתחום עיסוק אטרקטיבי ומלא הזדמנויות.

 

טווחי זמן ארוכים יותר לגישה שונה לבחינת המניות – השקעות ערך
כפי שציינו לעיל, התחום השני בו נעסוק, זה של השקעות ערך, הוא במובן מסוים התחום המשלים, או ההפוך, למסחר היומי. כאשר מדברים על השקעות ערך לרוב מתכוונים להשקעות ארוכות טווח יותר מאשר המסחר היומי, ורכישה של מניות וניירות ערך אחרים לפרקי זמן של כמה שבועות, חודשים ואפילו שנים.
דוגמה טובה לסוחר ידוע אשר עוסק בעיקר בהשקעות ערך היא "גורו ההשקעות" האמריקאי – וורן באפט, אשר בנה את הונו העצום בעיקר באמצעות השקעות ארוכות טווח במניות של חברות יציבות ומצליחות.
ואכן, על מנת לעסוק בהצלחה בתחום של השקעות ערך יש להתייחס למניות וניירות הערך אותן רוכשים בצורה שונה מאשר זו של המסחר היומי. במקום לראות את גרף המניה כמקור האינפורמציה העיקרי והרלבנטי ביותר יש לעשות יותר מחקר היקפי, לברר אודות אותה חברה אשר את מנייתה אנו שוקלים לרכוש, לנתח את מצבה ואת אופן התנהלותה בחודשים ובשנים האחרונות וכך להגיע להחלטות. כאשר רוכשים מניות במסגרת לטווח ארוך יותר השקעות ערך למעשה הופכים בפועל לבעלים, או שותפים, המחזיקים בחלק מאותה חברה. גם אם זה חלק קטן יחסית, עדיין חשוב שנבין כיצד אותה חברה מתנהלת, מהן התחזיות בנוגע לפעילותה, מהם הגורמים השונים המשפיעים על הרווחיות שלה ולכן על הכיוון הצפוי של מחיר המניה שלה וכו'.
כפי שניתן להבין, תחום השקעות הערך שונה לחלוטין מהתחום של מסחר יומי ומציע יתרונות ואתגרים משלו. משקיעים רבים נמשכים לסוג השקעות זה עקב הרגשת היציבות שהוא מעניק, כמו גם האפשרות לבנות תיק השקעות משגשג לטווח הארוך יותר.