מסחר יומי עצמאי הוא מקצוע אשר דורש הרבה מאוד משמעת עצמית ויכולת גבוהה של למידה מטעויות. גם עבור סוחרים צעירים ומלאי מוטיבציה אשר זה עתה סיימו לימודי שוק ההון ומתחילים דרכם בשוק עם כל הידע והרצון הטוב שבעולם – קשה מאוד שלא ליפול לאותן טעויות שמרבית הסוחרים העצמאיים עושים. וזה בסדר כמובן לטעות, ואפילו לחזור על טעויות שאחרים עשו והזהירו אותנו מפניהן – אין דרך טובה יותר ללמוד מאשר לטעות בעצמנו. הנקודה שחשוב ליישם היא לא לחזור על הטעויות הללו שוב ושוב. גם זו משימה לא פשוטה כלל. להלן כמה כללי ברזל בסיסיים וקריטיים ממש, שחשוב מאוד לכל סוחר יומי מתחיל להכיר וליישם, כללים אשר ישימו אתכם בסופו של דבר על הדרך להצלחה.

תשומת לב שוטפת לרגשות במהלך המסחר – כולם מכירים את הסוגיה של רגשות ופסיכולוגיה בשוק ההון, ואת ההשפעה החזקה שלה על משקיעים וסוחרים בכל העולם. מכיוון שמדובר בסוגיה מוכרת כל כך אשר זוכה להתייחסות גם במסגרות של לימודים שוק ההון, סוחרים יומיים מתחילים רבים בטוחים כי מאחר ונחשפו לנושא זה, הבינו אותו לעומק והפנימו אותו, עכשיו הם פטורים מהסכנה הזו. בפועל, גם משקיעים אשר סוחרים בשוק מדי יום לאורך שנים רבות בדרך כלל אינם נפטרים לחלוטין מעניין הרגשות והשפעתם על שיקול הדעת ויכולת קבלת החלטות נכונות. לרגשות כמו פחד מהפסד או התרגשות יתר מרווח פוטנציאלי ישנה את היכולת "להתגנב" מאחור ולהפתיע אותנו, במצבים בהם אנו תופסים את עצמנו ומבינים כי במהלך הדקות האחרונות קבלת ההחלטות שלנו הושפעה מאותם רגשות. לכן, במיוחד עבור סוחרים מתחילים חשוב להבין כי זוהי סוגיה עמה הם צפויים להתמודד לאורך כל הקריירה, ולא להתייחס לנושא זה כאילו הוא נלמד, טופל ואינו מהווה יותר פקטור עבורם.

לפעמים הדבר הנכון לעשות הוא לא לעשות כלום –בתקופות מסוימות ההזדמנויות בשוק עלולות להיות מעטות במיוחד, התנודתיות אינה ברורה ואינה משחקת לטובתנו ובאופן כללי – השוק נראה בלתי מזמין ומאתגר במיוחד. במצבים כאלו חשוב להבין כי לפעמים דרך הפעולה הנכונה היא מה שמכונה בתחום "לשבת על הידיים" – פשוט לא לעשות כלום. סוחרים מתחילים וחדורי מוטיבציה לפעמים מחפשים כל הזמן אחר דרך פעולה ובטוחים כי תמיד יש איך לפעול ומה להרוויח מהשוק. בפועל, סוחרים מנוסים, וותיקים ומקצועיים יכולים להעיד כי ישנן תקופות בהן האסטרטגיה בה הם נוקטים היא חוסר אקטיביות, פשוט כי מדובר בפרק זמן בו הדבר הנכון ביותר לעשות הוא פשוט לא לפעול. חשוב להבין כי גם זו אסטרטגיית פעולה לגיטימית ואף מתבקשת לפעמים.

להשתחרר מהרדיפה אחר "המכה הגדולה" – במיוחד עבור סוחרים מתחילים העוסקים במסחר יומי, חשוב מאוד שלא ללכת שולל אחר האשליה הוותיקה והמוכרת של רווח גדול ומהיר, האשליה כי ניתן "לעשות מכה" בשוק בקלות, ולפרוש מיום המסחר עם רווח גדול בכיס. כמובן שזה לא עובד ככה בשוק ההון – פוזיציות מסוימות עלולות לעיתים לגרום לנו להרגיש כאילו המכה הגדולה נמצאת ממש כאן מול העיניים שלנו, אך היכרות עם השוק ונטרול של אותם רגשות אשר גורמים לנו ככה מאפשרים לנו לראות את המציאות בבהירות – אין "מכות גדולות" בשוק, לפחות לא כאלו שניתן לתכנן. אם היו כאלו, כולם היו קופצים עליהן מזמן והשוק היה מאזן עצמו ומגיע לשיווי משקל חדש. כך בדיוק השוק בנוי, וככל שאתם, כסוחרים מתחילים, תבינו מוקדם יותר כי אסור ללכת שולל אחר חלום ה"מכה הגדולה", כך ייטב לכם ולקריירה שלכם.

אף פעם לא להתעלם ממחזור המסחר – ישנם מספר אינדקטורים שונים אליהם יש לשים לב כל הזמן, במיוחד לפני שמחליטים להיכנס לפוזיציה מסוימת. כמובן שהמחיר של נכס מסוים הוא אינדיקאטור מרכזי וראשון בחשיבותו, אך לא מספיק להתייחס רק למחיר ולתנודות בו. יש להתייחס לאינדיקטורים נוספים על מנת לקבל תמונה בהירה של מה שקורה בשוק, ולהבין באיזה סיכון כרוכה הכניסה לפוזיציה מסוימת. מחזור המסחר הוא אחד האינדיקטורים החשובים ביותר בהקשר זה. אל תתעלמו אף פעם ממחזור המסחר, וודאו כי כל עלייה או קפיצה במדד או נכס כלשהו מלווה גם בעלייה במחזור המסחר. אם זה לא המצב, נקטו במשנה זהירות – ייתכן ומדובר בהזדמנות בעלת רמת סיכון גבוהה מדי, כזו שאתם לא מעוניינים להיכנס אליה.

לסיכום, על ידי הקפדה על כמה כללים מרכזיים וחשובים מהם אסור לאף סוחר יומי להתעלם, תוכלו לוודא כי התקופה הראשונית שלכם כסוחרים יומיים תהיה מוצלחת ופורייה, וכי המפלות וההפסדים (אשר וודאי יגיעו מתישהו גם כן) לא יהיו גדולים או כואבים מדי.