בתי הספר ומסלולי הלימודים במקצועות שוק ההון מושכים אליהם תלמידים ותלמידות רבים מדי שנה. חלקם צעירים המעוניינים לבנות קריירה ארוכת טווח בתחום, חלקם אנשים מבוגרים יותר המעוניינים בהסבה מקצועית וביצירת קריירה שנייה ואילו תלמידים מסוימים מעוניינים לבחון את כישוריהם בתור סוחרים ומשקיעים עצמאיים.
במרבית המקרים, אחת הסוגיות החשובות ביותר עבור המשתתפים בקורסים במסגרת לימודי שוק ההון היא – מצב התעסוקה בתחום, אילו משרות שונות ייפתחו בפנינו לאחר סיום הלימודים ומהן הדרכים הרצויות על מנת להשיג משרות מבוקשות אלו?

 

ריבוי משרות ותפקידים שונים בעשור האחרון בשוק ההון בישראל

נתחיל עם המצב הכללי בשוק ההון ובחברות והארגונים העוסקים בתחום זה בארץ – שוק ההון הישראלי נחשב מזה שנים לשוק תוסס ופעיל המהווה מקור תעסוקה לאינספור אנשי מקצוע בתחומים רלבנטיים, כמו גם משקיעים ויזמים רבים. בנוסף לכך, מאז העברתה בכנסת של רפורמת בכר לפני כאחד עשר שנים (אוגוסט 2005), נוצרו מקומות עבודה ומשרות רבות בשוק ההון הישראלי. רפורמה זו עסקה בעיקרה בהפחתת הריכוזיות בענף הבנקאות הישראלי, ואחד היישומים הבולטים שלה הוא פתיחת שוק החיסכון הפנסיוני והוצאתו מידיהם האקסקלוסיביות של הבנקים, כמו גם ניהול קרנות נאמנות, קופות גמל ותיקי השקעות.
בנוסף, גם עולם הנדל"ן הישראלי נמצא במגמת צמיחה מואצת בעשור האחרון. תחום זה פותח גם הוא פתח למגוון אפשרויות תעסוקה למתמחים במקצועות שוק ההון, ובמיוחד לבוגרי מסלולים של לימודי נדל"ן.
כך, ניתן למצוא כיום במשק הישראלי כמות גדולה של משרות הרלבנטיות בדיוק עבור בוגרי לימודי שוק ההון, עבור יועצי ומנהלי תיקי השקעות, יועצי חיסכון פנסיוני (שירות הרלבנטי כיום עבור רוב אזרחי המדינה), ברוקרים בחברות השקעות, מתווכי נדל"ן וכו'. גם אם המשק הישראלי, בדומה לכל משק בעולם, עובר טלטלות הכרוכות בעליות וירידות, באופן כללי ניתן לומר כי המצב בשוק ההון הישראלי מבחינת היצע מקומות עבודה הוא מעודד בהחלט, במיוחד עבור המחזיקים בהשכלה ובהסמכה המתאימה.

מגוון משרות אופציונאליות עבור בוגרי לימודי שוק ההון

כפי שפורט לעיל, שוק ההון ועולם הנדל"ן הישראלי מספקים מגוון סוגי משרות עבור בוגרי לימודי שוק ההון, בהתאם למסלול בו בחרו.
במקרה של מסלולים מוגדרים וייעודיים יותר המכינים את התלמידים למעבר בחינות רשמיות וקבלת תעודת הסמכה, ברור מהן המשרות הרלבנטיות לאחר סיום הלימודים. עבור בוגרי מסלול לימודי ייעוץ השקעות רלבנטיים תפקידי ייעוץ במוסדות פיננסיים שונים (כמו גם לימודים לרישיון ניהול תיקי השקעות אשר פותחים מגוון נוסף של משרות). עבור אלו שסיימו לימודי ייעוץ פנסיוני קיימות חברות וגופי ייעוץ רבים (וביניהם גם חברות ביטוח, בנקים ומוסדות פיננסיים גדולים) אשר מעסיקים יועצים מוסמכים.
במקרים של לימודי נדל"ן, מגוון המשרות רחב גם כן וגמיש עוד יותר. לדוגמה, נפתח עולם שלם של אפשרויות תעסוקה, החל מתיווך עסקאות נדל"ן ועד למשרות בארגונים אשר עוסקים בפיתוח והוצאה לפועל של מיזמי נדל"ן בארץ ובחו"ל.

 

הגשת מועמדויות להשגת התמחות ועזרה מבית הספר – מציאת תעסוקה בתחום

כדאי להתחיל לפעול על מנת להשתלב בתעסוקה כבר בשלבי הסיום של הקורסים ומסלולי הלימודים השונים של מקצועות שוק ההון.
למעשה, במקרים רבים כדאי להתחיל ולפעול בנושא זה עוד במהלך הלימודים. במקומות רבים קיימות משרות סטודנטים אשר מהוות קרש קפיצה למשרות יציבות ונחשבות באותו ארגון, אשר יהיו פתוחות לפניכם לאחר סיום הלימודים וקבלת התעודות הרשמיות.
מהן הדרכים המומלצות להשגת תעסוקה בשוק ההון? מכיוון שמדובר בתחום עשיר במשרות ובארגונים וחברות שונות רלבנטיות, מומלץ פשוט לפנות לכמות גדולה של מעסיקים פוטנציאליים – בתי השקעות, בנקים, מוסדות פיננסיים של המדינה (דוגמת משרד האוצר והמוסדות השונים והרבים הפועלים תחתיו), חברות פרטיות לייעוץ וניהול השקעות וכו'. בעת הפנייה לאותם גופים יש לציין כמובן כי אתם נמצאים במהלך מסלול לימודים מסוים וכי אתם מעוניינים בהתמחות בתחום, או להציג את תעודות הסיום וההסמכה השונות.
בנוסף, פעמים רבות יכול בית הספר בו למדתם לסייע להשיג תעסוקה בתחום. בית ספר מקצועי ללימודי שוק ההון בנוי לרוב ממגוון מורים בעלי ניסיון ורקע עשיר בשוק ההון הישראלי, ולבית הספר עצמו מוניטין בתחום. כאשר מדובר בבית ספר איכותי ונחשב ובמורים מנוסים ומוערכים בתחום, משקלם של בית הספר והמורים יכול לסייע לכם בדרכים שונות. לעיתים, עצם העובדה כי למדתם באותו בית ספר (עובדה אותה יש לציין בקורות החיים) יכולה להספיק על מנת לפתוח עבורכם דלת שלא הייתה נפתחת במקרים אחרים. אפשרות נוספת היא קבלת הפנייה ישירה או המלצה מהמורים בקורסים בהם השתתפתם.
בית הספר משמש פעמים רבות גם כמתווך בין מעסיקים ומקומות תעסוקה פוטנציאליים לבין תלמידיו. כך, תוכלו למצוא באתר האינטרנט של בית הספר (או במקום עצמו) מודעות דרושים רלבנטיות, שכן מעסיקים רבים פונים לאותם בתי ספר במטרה למצוא תלמידים חרוצים המחפשים לבנות קריירה בתחום.

לסיכום, שוק ההון הישראלי מכיל כיום אינספור משרות ומקומות תעסוקה פוטנציאליים עבור בוגרי לימודי שוק ההון ובוגרי לימודי נדל"ן, כמו גם עבור תלמידים באמצע הדרך המעוניינים להתחיל לעבוד ולהתמחות עוד במהלך הקורס. פנייה מסודרת ויסודית לחברות רלוונטיות וסיוע בהכוונה והמלצות מטעם בית הספר יבטיחו לכם סיכויים טובים במציאת תעסוקה במקצועות שוק ההון.