איך בוחרים קורס להכרת שוק ההון

הכרה מעמיקה של שוק ההון אינה עניין של מה בכך – השם הכללי "שוק ההון" כולל בתוכו מערכות עצומות הבנויות מפעילותם של מיליונים רבים של משקיעים וסוחרים, אינספור ניירות ערך וכלים פיננסיים שונים, מדדים רבים של סחורות ומטבעות ועוד גורמים רבים אשר מגיבים כולם אחד לשני בזמן אמת. בעוד מדובר באחת המערכות המורכבות והסבוכות ביותר שהמציא האדם, קיימות גם שיטות לעשות סדר בבלגאן, להבין את התמונה הגדולה ולהתמקצע בתחומים מפורטים יותר בתוך העולם הגדול הזה.

עבור מי שמעוניין לעבוד בתחום זה, הן כאיש מקצוע עבור גוף פיננסי כלשהו והן כסוחר עצמאי או משקיע, נדרש לסגל תמונה כללית רחבה והבנה בסיסית של עולם הכלכלה והפיננסים. הדרך לעשות זאת, ומשם להמשיך ולצלול פנימה לעומקם של תחומים מסוימים בתוך עולם זה, היא באמצעות קורסי היכרות של לימודים שוק ההון. כפי שנראה מיד, קיימים סוגים שונים ורבים של קורסים הכלולים במסגרת לימודי שוק ההון. מהיכן כדאי להתחיל, במה בדיוק עוסקים הקורסים השונים וכיצד נבחר את הקורס המתאים עבורנו ?

 

קורס שוק ההון עבור משקיעים וסוחרים עצמאיים

נתחיל עם מסלולי הלימודים המתאימים עבור אלו המעוניינים לעסוק במסחר בורסאי עצמאי, הן כמסחר יומי במניות, סחורות או ניירות ערך אחרים, והן כהשקעה לטווח הבינוני והארוך.

עבור מי שמעוניין לסחור עצמאית וזקוק להכרה והבנה מעמיקה יותר של השוק, כמו גם לרכישת כלים טכניים מפורטים יותר, מוצעים קורסים בסיסיים שונים, דוגמת קורס שוק ההון למתחילים, וקורס המשך עבור מתקדמים. במסגרת קורסים אלו נלמדים מגוון נושאים הקשורים ישירות לשוק ההון ועולם המסחר הבורסאי, כולל כלים שונים לניתוח המידע המגיע מן השווקים, היכרות מעמיקה עם סוגים שונים של ניירות ערך ואסטרטגיות מסחר, גישות שונות לעולם הפסיכולוגיה של המסחר ועוד.

הקורס הבסיסי למתחילים, בצירוף קורסי ההמשך למתקדמים יותר, מעניקים בסיס רחב ויציב המאפשר להתחיל לפעול בשוק עצמאית. לאחר שרוכשים את הבסיס ההכרחי, ניתן להמשיך גם לקורסים ממוקדים יותר, הנכנסים לעומקם של תחומים ספציפיים יותר בתוך שוק ההון. לדוגמה, קורס אופציות מעו"ף המתמקד בכלי הפיננסי הפופולארי של חוזים עתידיים ונגזרים, קורס ניתוח טכני בו נלמדת לעומק שיטת ניתוח נתונים מרכזים וחשובה, קורסים המתמקדים בהיבט הפסיכולוגי של המסחר (היבט בעל חשיבות עצומה) ועוד.

 

כל אחד מקורסי הבסיס הללו יכול להעניק היכרות ראשונית טובה ומפורטת עם שוק ההון, או עם נושא אחד ספציפי בתוכו. מדובר כאמור בבסיס טוב להיכרות, המאפשר המשך התפתחות כשחקנים פעילים בשוק.

בעוד קיימים קורסי היכרות בסיסיים ומתקדמים שונים, גם מוסדות הלימודים המעבירים קורסים אלו רבים ונבדלים אחד מן השני בפרמטרים שונים. כיצד נבחר את הקורס הנכון ואת מוסד הלימודים המתאים עבורנו ?

התכניות שלנו בשוק ההון – השאלה הראשונה שנרצה לשאול את עצמנו היא – מה בעצם אנחנו רוצים לעשות בתוך עולם המסחר ושוק ההון ? האם אנחנו מתכננים להפוך לסוחרים עצמאיים או רק רוצים להכיר טוב יותר את השוק בזמן שמישהו אחר מנהל את ההשקעות שלנו ? במידה ואנו מתכננים לסחור בעצמנו – האם אנחנו רוצים להעניק לכך את מלוא תשומת הלב והזמן שלנו, או לסחור בתור סוג של עיסוק צדדי לעיסוק העיקרי שלנו ? האם אנחנו מתכננים לעבוד בתחום ומעוניינים בעתיד בתעודה מקצועית כיועץ השקעות או מנהל השקעות ?

בהתאם לתשובות לשאלות הללו, נחפש את הקורס שעונה על הצרכים שלנו. עבור מי שמעוניין לפתח קריירה כסוחר עצמאי, מומלץ להתחיל בקורס שוק ההון למתחילים, ולהמשיך משם לקורסים מתקדמים יותר. עבור המעוניינים בקריירה ותעודה שתאפשר לעסוק באחד ממקצועות שוק ההון (דוגמת יועץ או מנהל תיקי השקעות, משווק או יועץ ביטוח פנסיוני וכו') קיימים מסלולי לימודים ייעודיים המכינים לבחינות הרשמיות ושמים אותך על המסלול לרכישת המקצוע

 

מאפייניו של מוסד הלימודים – בעוד בתי ספר רבים ומכללות שונות מציעים קורסים במסגרת לימודי שוק ההון, חשוב לבחון את איכות מוסד הלימודים בטרם נרשמים. התחילו במחקר ראשוני באתר האינטרנט של אותו מוסד – עד כמה הוא רציני ומתמחה בעולם ההשקעות ושוק ההון ? כמה סוגים שונים של קורסים ומסלולי לימודים הוא מציע ? מיהם המרצים המעבירים את הקורסים ? האם הם בעלי ניסיון ומוניטין בעולם הכלכלה והפיננסים ? עד כמה מפורט הסילבוס עבור כל קורס וקורס ?

כל אלו יעניקו לנו תמונה כללית בנוגע לאיכותו של אותו מוסד לימודים. לאחר מכן, ניתן ליצור קשר ולבקש ייעוץ מאותו מוסד אליו אנו שוקלים להירשם. במסגרת הייעוץ שאלו את כל מה שעולה בראשכם, ונסו לבחון האם מוסד זה מציע גם סיוע במציאת עבודה בתחום, עבור בוגריו המעוניינים בכך – זה יכול להיות אינדיקאטור טוב לרמת המחויבות של אותו מוסד לימודים לתלמידיו, ולקשרים שיש למנהליו והמרצים שלו בתחום.

 

לסיכום, בהתאם לתכניות העתידיות שלנו ולמאפייניהם של מוסדות הלימודים השונים, נרצה לבחור קורס היכרות בסיסי עם שוק ההון. בחירה של קורס מעמיק ומקצועי, בבית ספר איכותי המעסיק מרצים מנוסים, יכולה לשים אותנו על המסלול הישיר לפעילות מוצלחת בשוק.