שתי אפשרויות עיקריות קיימות כיום בשוק העבודה – לעבוד כשכיר בחברה או לעבוד כעצמאי, הן בעסק או חברה משלך והן כפרילנסר (איש מקצוע המעניק שירות בתחומו). לפחות בעולם השכירים, קיימת כמיהה גדולה בקרב אנשים רבים לבצע יום אחד הסבה, ולעבור להתפרנס מעיסוק כעצמאיים מסוג זה או אחר. מאפיינים נפוצים מסוימים של משרות של שכירים בחברות וארגונים גורמים לרבים מהם לחלום על "לעבור צד", ולהיות עצמאיים. עבור חלק מהשכירים אפשרות זו אכן רלבנטית – באפשרותם לפתוח עסק עצמאי או להתחיל לעבוד כפרילנסרים במקצוע בו הם עוסקים כיום, וכך להפסיק להיות שכירים. אך עבור רבים מהשכירים אפשרות זו אינה רלבנטית בתחום בו הם עובדים. לכן רבים מהם מחפשים אחר תחומי עיסוק אלטרנטיביים בהם יוכלו לפתח לעצמם קריירה כעצמאיים.

 

ללמוד תחום חדש ולפתח קריירה כעצמאי – לימודי שוק ההון למתחילים

נתחיל באותם שכירים אשר מעוניינים לפתח עצמם כעצמאיים בתחום חדש לחלוטין מזה בו הם עוסקים עכשיו כשכירים. עבור אנשים אלו, פותח שוק ההון עולם שלם של אפשרויות תעסוקה וקריירות כעצמאיים אותן ניתן לבנות מההתחלה בתוך מספר חודשים ספורים בלבד. ניתן למצוא מסלולים שונים של קורסים בשוק ההון למתחילים, הכוללים את כל השלבים השונים הנחוצים על מנת לפתח קריירה כעצמאיים בתחום, החל משלב ההיכרות הראשונית עם התחום ועם עולם הכלכלה והפיננסים בכלל, ועד לבחינות הרשמיות הנדרשות לצורך קבלת תעודה המאפשרת לעסוק בתחום באופן רשמי (תעודות הנדרשות בחלק ממקצועות שוק ההון). בנקודה זו חשוב לציין כי במקרה של מקצועות "מסודרים" דוגמת ייעוץ השקעות, ייעוץ פנסיוני וכו', נדרשת אמנם תקופת התמחות בת כמה חודשים במהלכה יש לעבוד כשכירים, אך לאחר סיום ההתמחות ניתן כבר להתחיל ולעבוד כעצמאיים בתחום.
מלבד למסלולי הלימודים השונים במסגרתם רוכשים מקצוע מסודר של ממש הכולל בחינות חיצוניות וכו', קיימים גם מסלולי לימוד מסוימים בעולם הרחב של שוק ההון המכינים את הסטודנטים לעסוק כעצמאיים בתחומים אשר אינם בהכרח מוגדרים בצורה מסודרת ורשמית, אלא מהווים יותר תחום שלם אליו ניתן להיכנס ולפתח קריירה כעצמאי. לדוגמה – מסחר בורסאי עצמאי הוא כיום תחום המעסיק מיליוני עצמאיים ופרילנסרים ברחבי העולם, כמו גם התחום של יזמות נדל"ן. בשני המקרים האלו ניתן למצוא מסלולי לימוד ייעודיים במסגרת לימודי שוק ההון, מסלולים המעניקים לסטודנטים את כל הידע הנדרש, מ א' ועד ת', על מנת להתחיל ולעסוק בתחום ולבצע הסבה מעיסוק כשכיר לעיסוק כעצמאי.

 

להרחיב את היקף הידע ורמת המקצועיות ולהתפרס לתחומים קשורים נוספים

גם עבור שכירים אשר עוסקים כבר בעולם הפיננסים והכלכלה במשרה זו או אחרת ומעוניינים להישאר בתחום זה אך להתחיל לעבוד כעצמאיים, לימודי שוק ההון מכילים מספר אפשרויות ייעודיות ואטרקטיביות ביותר. אפשרויות אלו רלבנטיות למשל עבור שכירים בבנקים ובתי השקעות, עבור שכירים המועסקים במשרד האוצר או ארגונים ממשלתיים אחרים וכו'.
כאשר אותו אדם כבר עוסק בתחום מסוים בעולם הפיננסים כשכיר, נשאלת השאלה – מדוע הוא זקוק ללימודים נוספים בתחום על מנת להתחיל לעסוק בתחום כעצמאי? ובכן, קיימות סיבות שונות לצורך זה, כתלות כמובן בכל אחד ואחת הנמצאים במצב זה ורמת הידע וההכשרה בה הם מחזיקים כשכירים. פעמים רבות, על מנת להתחיל לעבוד כעצמאיים ולפתוח למשל משרד המעניק שירותים פיננסיים מסוימים, קיים צורך בהרחבה משמעותית של היקף הידע בתחום, כמו גם ברכישת הסמכה רשמית מסוימת. לדוגמה, שכירים רבים בבנקים ובתי השקעות המועסקים במשרה מסוימת ומעוניינים לעבור לעסוק כעצמאיים אינם יכולים לעשות זאת בתחום המסוים בו הם עוסקים, וחייבים להרחיב את היקף הידע וההכשרה שלהם. גם לשכירים אשר מחזיקים ברמת הכשרה מספקת על מנת להתחיל ולהעניק שירותים אלו באופן עצמאיים לא מזיק בדרך כלל להרחיב עוד יותר את היקף הידע והתחומים בהם הם יכולים לעסוק, שכן עבודה כעצמאיים בשוק עשויה להיות מאתגרת יותר מאשר עבודה כשכירים בחברות וארגונים גדולים. כאשר יוצאים לשוק העצמאיים רמת התחרות עולה, הוצאות רבות פתאום מתחילות להצטבר (הוצאות אשר כלל אינן קיימות מנקודת המבט של שכירים) וההתקדמות בתחום נהיית מלחיצה ומאתגרת יותר. לכן, כל ידע נוסף או הכשרה נוספת בהם ניתן להצטייד מהווים יתרון משמעותי המעלה את הסיכויים להצליח לבצע את המעבר לעיסוק כעצמאיים בצורה מוצלחת. לדוגמה, שכיר המועסק במשרה של יועץ השקעות בבנק מסוים ומעוניין לפתוח משרד עצמאי לייעוץ השקעות יפעל בחוכמה אם יתפרס מעט לתחומים סמוכים וחופפים, ולמשל יפעל להוצאת תעודת מנהל תיקי השקעות ולהרחבת הידע שלו בתחום עוד לפני שעזב את משרתו כשכיר. מהלך מסוג זה יעלה משמעותית את סיכוייו להצליח לאורך זמן כעצמאי בתחום.

לסיכום, החלום להפוך משכירים לעצמאיים משותף לעובדים רבים, הן לכאלו המעוניינים לבצע הסבה בתחום בו הם עוסקים והן לכאלו המעוניינים להישאר בתחומם, אך להפסיק לעבוד עבור חברה או ארגון אשר אינם שייכים להם. לימודי שוק ההון פותחים דלת עבור שני סוגי השכירים הללו, ומציעים מגוון כלים אשר יאפשרו לבצע הסבה לעיסוק כעצמאיים בצורה מושכלת ובטוחה יחסית.