קיימים גורמים רבים אשר משפיעים על רמת ההצלחה של משקיע מסוים בשוק ההון. אחרי הכל, מדובר במערכת בעלת רמת מורכבות גבוהה במיוחד, בה שותפים מיליוני גורמים שונים המשפיעים כולם אחד על השני.
לכן, פותחו שיטות וכלים רבים ושונים על מנת להתמודד עם רמת מורכבות זו, ולאפשר לסוחרים בשוק ההון (גם המתחילים וחסרי הניסיון שביניהם), לפעול בצורה שקולה ומחושבת, אשר תצמצם את רמת הסיכון אליה הם נחשפים.
בעוד קיימים כלים רבים המסייעים להתמודד עם מאפיינים טכניים שונים של המסחר בשוק ההון, קיימת קבוצה שלמה של מאפיינים חשובים לא פחות, אשר כל סוחר טוב חייב להכיר בהם ולפתח שיטות להתמודדות גם איתם. אלו הם המאפיינים הפסיכולוגיים, המשחקים תפקיד מכריע בתהליכי קבלת ההחלטות של כל סוחר וסוחרת בבורסה.

 

שמירה על איזון אל מול פיתויים

המסחר בשוק ההון מציב מול הסוחר בבורסה רצף בלתי פוסק של פיתויים אשר לא פשוט לעמוד בפניהם, בלשון המעטה. לדוגמה – מניה שהשקעת בה מתחילה לצנוח ומעלה את הפיתוי למכור כמה שיותר מהר או נייר מסוים שחשבת להשקיע בו אך לא עשית זאת מתחיל לטפס ומפתה אותך לרכוש…
אלו הן רק שתי דוגמאות פשוטות, אך למעשה כמות הפיתויים בה נתקל מי שפועל בשוק ההון היא עצומה, וזהו חלק משמעותי ביותר מהעניין – היכולת להבין עד כמה הפן האמוציונאלי משפיע עלינו, ולהתמודד עימו בהתאם.

אם כן, מהן הדרכים המומלצות להתמודד עם הפיתויים הבלתי פוסקים הללו על מנת שלא ישבשו את אסטרטגיית ההשקעות שלנו ויגרמו לנו להפסדים בלתי רצויים ?
הסוד טמון בפיתוח משמעת עצמית אשר תסייע לנו לדבוק בתכניות שלנו גם אל מול התפתחויות מפתות בשוק. על מנת להשיג את אותה משמעת עצמית חמקמקה יושבים סוחרים מתחילים ומתאמנים במשך שעות וימים שלמים בשמירה על התכנית המקורית שהם קבעו לעצמם, גם אל מול התפתחויות בזמן אמת בשוק. בעוד יועצים, מורים ומאמנים אישיים מציעים שיטות שונות לאימון ופיתוח המשמעת העצמית, מומלץ פשוט לעשות כמה שיותר ניסיונות בחשבונות דמו, או בחשבונות אמיתיים אך על סכומים נמוכים – נסו לפתוח מספר פוזיציות על פי אסטרטגיה מוגדרת עליה החלטתם, ונסו לעקוב אחריה עד הסוף, אל מול כל הפיתויים שיציג בפניכם השוק בזמן אמת.

חשוב לא פחות מאשר ידע על הבורסה – משמעת עצמית במסחר

אימון אשר נועד לפתח את יכולת המשמעת העצמית והעמידה מול פיתויים חשוב לא פחות מלמידה של שיטות ניתוח טכני, אסטרטגיות מסחר או אפילו בקיאות במתרחש בשווקים שונים בעולם. למעשה, סוחר טוב לא יוכל לעולם להתקדם ולשגשג אם אין לא את שני האלמנטים גם יחד – ידע טכני והכרה של שיטות ניתוח, אסטרטגיות מסחר, נתונים רלבנטיים שונים וכו', לצד משמעת עצמית ויכולת התמודדות נפשית עם הפיתויים, הסיכונים והסיכויים שמעמיד בפניו בשוק מדי יום.
אם ברצונכם לפתח קריירה רצינית של ממש בתחום, אל תזניחו אף אחד מהצדדים – וודאו כי אתם מתמודדים גם עם הצד הרציונאלי של מידע ובקיאות בשוק, וגם עם הצד האמוציונאלי של איזון ושליטה בפיתויים וברגשות שהם מעלים.