העיסוק במסחר עצמאי בשוק ההון מושך אליו אנשים מכל המינים והסוגים. אצל רבים מהם, קיימות אשליות נפוצות ומובנות בנוגע לשוק ההון – מכלול הסיפורים שהם שמעו וטריקים שיווקיים בהם נתקלו ציירו להם בראש תמונה של שוק ההון כמכרה זהב פעיל – מקום בו הם יעשו את המיליונים בלי להתאמץ יותר מדי, ואפילו בלי להתחייב למקום עבודה מסוים או שעות עבודה קבועות. בעוד למסחר בשוק ההון יתרונות רבים אשר הופכים את העניין בו למוצדק, נבנתה סביבו תעשיית אשליות לא קטנה, אשר מציירת עבור אנשים רבים תמונה לא מדויקת, בלשון המעטה.
מהן האשליות הנפוצות והשגויות בנוגע לעיסוק בשוק ההון, וכיצד נוכל להרוויח ולהתחזק כמשקיעים וסוחרים מכך שנתפכח מאותן אשליות ונראה את המציאות כפי שהיא באמת?

 

אין כזה דבר כסף מהיר וקל

אחד הדברים הראשונים שכדאי שילמדו אתכם בכל בית ספר מקצועי ללימודי שוק ההון הוא כי הקונספט השגור והשגוי ביותר בנוגע לשוק ההון הוא כי מדובר במקום בו ניתן לבוא ולהרוויח כסף קל וגדול, בלי עבודה מאומצת והשקעה ניכרת של זמן ואנרגיה. גם אם אתם לא יודעים דבר בנוגע לשוק ההון ועולם הפיננסים, נסו להפעיל היגיון פשוט – אם הייתה כזו חיה – כסף מהיר וקל ללא צורך להשקיע זמן ואנרגיה, כל אדם בעולם היה רץ מיד לשוק ההון. התוצאה הכלכלית המידית הייתה ירידה של הרווח של כל סוחר וסוחר, עד שהשוק היה מתייצב (מגיע ל"שיווי משקל" בעגה הכלכלית מקצועית).
העובדה כי הקונספט בנוגע לכסף הקל בשוק ההון שממש מחכה שנאסוף אותו מהרצפה נפוץ אצל אנשים רבים היא מובנת – כל מי שמתעניין בתחום מקבל אינספור מסרים שיווקיים, החל מספרים אשר מסבירים במאתיים עמודים את הדרך להתעשרות מהירה בשוק ועד ל"בתי ספר" למקצועות שוק ההון אשר מבטיחים ניסים ונפלאות אילו רק תירשמו ללמוד אצלם. פעמים רבות גם מראים לנו "דוגמאות" חיות של רווחים של אלפי דולרים בפחות מחצי שעה, וכמובן שלא מגלים לנו את התמונה המלאה – כי אותו רווח התקבל תוך סיכון בלתי סביר של הון עצמי עצום, במינוף גבוה ומסוכן כל כך עד כי בחלק מהמדינות הוא אפילו אינו חוקי.
אשליה נפוצה נוספת היא כי ניתן לעסוק במסחר בשוק ההון בלי להקדיש לנושא יותר מדי זמן ללימוד תיאורטי, תרגול מעשי וכו'. טכנית, זה נכון – ניתן להתחיל לסחור בלי טיפה אחת של ידע בתחום או תרגול מעשי. אבל טכנית אנחנו יכולים לנסות לעסוק במיליון ואחד תחומים ללא כל ידע מקדים, והתוצאה במרבית המקרים תהיה זהה – כישלון חרוץ. במקרה של מסחר בשוק ההון, כניסה פזיזה לשוק ללא ידע מקדים מספיק היא מתכון לאסון, ומדובר באשליה חריפה במיוחד אשר תעלה לכם מהר מאוד בכל ההון עימו הגעתם לשוק.

בגרות אישית ולימודי שוק ההון למתחילים – מקצוע לכל דבר ועניין

בכל הנוגע להתפכחות מאותן אשליות נפוצות בדבר שוק ההון, נדרשת תכונה אישית שלרבים מאיתנו יש, ועבור אחרים היא מגיעה עם הגיל והזמן – בגרות אישית. כפי שציינו למעלה, הפעלת היגיון ושיקול דעת בסיסיים יחסית יכולים מיד להפריך חלק גדול מאותן אשליות שנמכרות לנו בכוונה.
בנוסף לבגרות ובשלות אישית, קיימות דרכים פשוטות ויעילות להימנע מליפול לבורות של אותן אשליות המזיקות, אשר עלולות לגרום לכם לסכן את הכסף שלכם בצורה פזיזה. הדרך העיקרית והמומלצת ביותר היא לפנות למסלול של לימודי שוק ההון למתחילים (במידה ואין לכם ידע או רקע מקדים בתחום) או לקחת קורסים מתקדמים יותר במידה ואתם כבר נמצאים בתחום. גם כאן יש להיזהר כמובן – קיימות מכללות ובתי ספר רבים ללימודי שוק ההון, וכדאי לבחון אותם בקפידה על מנת לוודא שהם יכולים לשחרר אתכם מאותן אשליות, במקום להוסיף להן. על מנת לבחון שאכן מדובר בבית ספר מקצועי ואמין נסו לבחון בעין ביקורתית את מסרי השיווק של אותו מוסד – האם הוא מבטיח הצלחות חלומיות אשר נראות מעט טובות מדי בכדי להיות אמיתיות? במקרים אלו, מדובר בדיוק באותם גורמים אשר מוכרים לכם אשליות הרסניות.
בית ספר מקצועי ללימודי שוק ההון הוא כזה אשר המסרים והתכנים שהוא מעביר למתעניינים בלימודים הם מסרים מאופקים ומפוכחים יחסית – בלי הבטחות לכסף קל ומהיר, ועם דגש על השקעות בשוק כמקצוע לכל דבר ועניין אותו יש ללמוד לעומק. כמו כן, בחנו כי הפירוט של החומר הנלמד בקורסים הוא עשיר ומקיף, כולל טכניקות שונות ולימוד של מושגים בסיסיים בשוק. לא כל נושא צריך להיות זוהר ולעסוק מיד בדרכים לעשות כסף – על מנת ללמוד לעומק מקצוע אמיתי יש ללמוד גם נושאים כלליים ובסיסיים, נושאים שעלולים לא להיות הכי מעניינים בעולם אך הם חשובים מאוד. ללא כל זה, אי אפשר לצפות לפעול בשוק בהצלחה לאורך זמן, וכל מי שמנסה לספר לכם אחרת פשוט מנסה למכור לכם אשליה, לצורך הרווח האישי שלו.

לסיכום, הנגישות הגבוהה של שוק ההון לכולנו כיום ממריצה כיום גם לא מעט כאלו אשר מנסים למכור לנו אשליות בנוגע לכסף הקל והמהיר שנוכל להרוויח בשוק. חשוב מאוד להפעיל שיקול דעת, לא להתפתות לאותן הבטחות בלתי סבירות, וללמוד את התחום בצורה מקצועית ומעמיקה במידה ובוחרים לעסוק בו.