ניהול תיקי השקעה הוא אחד המקצועות המבוקשים והאטרקטיביים ביותר בעולם של לימודי שוק ההון. מדובר בתפקיד בעל אחריות רבה, שכן מנהל תיק ההשקעות לוקח על עצמו החלטות אשר עשויות להרוויח או להפסיד לא מעט כסף עבור לקוחותיו, כך שעל החלטות אלו להילקח בכובד ראש ותוך היכרות מעמיקה ונרחבת עם השוק הפיננסי.
לכן, מי שמעוניין לקבל רישיון לניהול תיקי השקעות רשמי (והכרחי) מטעם המדינה לעסוק בניהול תיקי השקעות עבור לקוחות מחויב לצלוח שישה מבחנים שונים מטעם הרשות לניירות ערך. בנוסף, לאחר מעבר מבחנים אלו מחויב מנהל התיקים העתידי לעבור התמחות בת תשעה חודשים בתחום. רק לאחר מכן יוכל לקבל סופית את הרישיון ולעסוק באופן רשמי ומקצועי כמנהל תיקי השקעות.
מהן אותן בחינות, כיצד כדאי להתכונן אליהן ומהי הדרך המומלצת להשיג את מקום ההתמחות בתחום ?

 

מבחני יסוד, מבחני גמר ופטורים אפשריים

תהליך הוצאת רישיון לניהול תיקי השקעות כולל כאמור שישה מבחנים בסך הכל – ארבעה מבחני יסוד ושני מבחני גמר.
מבחני היסוד הם מבחנים כלליים יחסית במספר תחומים מרכזיים ועיקריים עבור העוסקים בעולם ההשקעות והפיננסיים. תחומים אלו הם כלכלה, חשבונאות, מימון וסטטיסטיקה והתחום הרלבנטי להשקעות בעולם המשפט – אתיקה ודיני ניירות ערך.
מבחני הגמר מכונים בפשטות – "מקצועית א'" ו"מקצועית ב'", כאשר מקצועית א' הוא מבחן העוסק לעומק בתחום ניירות הערך, ומקצועית ב' עוסק ביישום פרקטי בתחום ניהול התיקים. מנהל תיקי השקעות מחויב להבין לעומק בשני התחומים הללו, ולכן מחויב בשני מבחני הגמר.

מה בדבר פטורים? מי שלמד בעבר מקצועות קשורים במסגרת תואר אקדמי בכלכלה או מנע"ס זכאי לפטור מחלק מהבחינות. לדוגמה, מי שסיים תואר ראשון בכלכלה או חשבונאות, זכאי לפטור מקורסי היסוד בכלכלה, וחשבונאות ובמימון וסטטיסטיקה, שכן הוא כבר למד לעומק את התחומים הללו.
פטורים אלו עשויים להקל מאוד על הנבחנים, ולתגמל אותם על הלימודים שלמדו בעבר.

 

הכנה לקראת המבחנים והשגת התמחות – קורסים במסגרת לימודי שוק ההון

הדרך הבטוחה והמומלצת ביותר לעבור את מבחני הרשות לניירות ערך, היא להתכונן אליהם באופן מסודר ומעמיק, באמצעות קורסי הכנה מקצועיים.
במסגרת לימודי שוק ההון ניתן למצוא קורסי הכנה ייעודיים עבור כל אחד מהמבחנים אשר הוזכרו לעיל. קורסי ההכנה האלו ייעודיים כאמור למבחני הרשות, ומכינים את התלמידים באופן ממוקד, מקצועי ומעמיק בדיוק עבור המבחן המיועד.

מעבר להכנה למבחנים, מסלול לימודי רישיון לניהול תיקי השקעות מסייע למנהלי התיקים העתידיים גם ליצור קשרים והיכרויות אשר יסייעו להם להשיג את משרת ההתמחות הנכספת המגיעה לאחר סיום המבחנים. במוסדות המובילים של לימודי שוק ההון ניתן למצוא אנשי מפתח מעולם ההשקעות ומהמשק הישראלי בכלל, אשר נמצאים בעמדות המאפשרות להם לסייע לתלמידים וליצור קישורים מתאימים על מנת שהתלמידים החרוצים ביותר יוכלו למצוא לעצמם משרת התמחות מתאימה.